Cykelvasan och familjesport

I helgen var det äntligen dags för vårt första gemensamma familjesportevent. Förra hösten började Anna cykla MTB och fick därför en plats till Cykelvasan 45 och boende i Lindvallen i födelsedagspresent. Våra killar cyklar också gärna MTB och är nu såpass stora att de kan vara ute en bra stund och trampa på lite. Själv passade jag på att anmäla mig till Cykelvasan 90. Några baktankar från min sida? Nejdå, aldrig.

160813_startarea

Snart start.

Det är första gången jag cyklar Vasan och hade därför kört Gbg Girot för att seeda upp mig. Nu visade sig Girot vara det mest tekniska av alla seedingloppen så tyvärr gav det inte riktigt den startgrupp jag ville. Oteknisk som jag är hamnade jag i 16 startgrupp, men fick mig uppflyttade till trettonde led i samband med nummerlappsutlämningen. Förhoppningen var femte grupp tillsammans med några av mina träningskompisar. Jaja, inte mycket att göra, fokuset med helgen var trots allt att få en fin upplevelse tillsammans med familjen.

9.10 startade vi och jag tryckte på ordentligt i första backarna för att komma förbi gänget i min grupp och få lite fri yta att köra på. Det tog två kilometer, sedan var vi tre personer som drog. Efter en stund kom vi ikapp startgrupp tolv och jag lyckades med konststycket att tappa min två kolleger. Härifrån blev det i princip solokörning i fyra mil. Jag körde om mängder av cyklister men stötte inte på nån som jag kunde köra ihop med.

 

Jag kände mig urstark uppför samtidigt som jag kunde trycka på bra på platten, även om det blev ryckigt mellan varven p.g.a. trängseln. Jag höll högerspår genom alla kontroller för att undvika energi/vätskestationerna. Den medhavda energin fungerade perfekt med en flaska normalkoncentrerad Vitargo Electrolyte, en flaska med halva koncentrationen samt tre GU-gels. Jag tog första gelen vid dryga 30 km och sedan en var 15 km samtidigt som jag mer och mer gick över på den svagare Vitargo-blandningen.

Med en dryg mil kvar stötte jag ihop med en av killarna jag körde med i början och han la sig på mitt hjul med trötta ben. Efter ett tag gjorde han en ansats att dra men benen ville inte vara med och strax efter släppte han mig.

160813_samijonas

Sami och jag.

I mål kom jag på 3:21:45. Helt nöjd med tiden givet min startgrupp och att det var min första Cykelvasa. Jag gissar att jag hade gått in runt 3:10-3:15 om jag startat i någon av de första grupperna och på så sätt fått mer draghjälp hela loppet igenom.

160813_beer

Öl och sport hör verkligen ihop. Ibland.

I målfållan stötte jag ihop med min teamin Sami som hade gjort ett fint lopp. Vi duschade, åt den bedrövliga måltiden som serveras (Här kan arrangörerna verkligen höja nivån på ett i övrigt väldigt välarrangerat event) och hängde lite innan jag hoppade på bussen tillbaka mot Lindvallen. Det enda smolket i bägaren är att logistiken runt själva loppet tar 5–5,5 timmar om man nu duschar och äter. Det känns lite i överkant för ett lopp som tar 3–3,5 timmar, men samtidigt är det väl svårt att göra något åt när det gäller ett A-till-B-lopp.

160813_food

Degiga, halvobakade bakeoff-bröd, potatissallad ur hink och en sunkig skinka jag hoppade över. Här är det enkelt att höja sig ett snäpp och plocka många poäng, Vasaloppet!

Anna gjorde en fin-fin insats när hon cyklade sitt första lopp på fredagen och förtjänade helgens segerkrans. Men det bästa var att alla tyckte vi haft en kanonhelg med många roliga aktiviteter, killarna ville inte ens åka hem på söndagen. När vi kom hem ringde Viktor, 10 år, farfar och utmanade honom på Cykelvasan 45 om två år. Då har han fyllt tolv och för köra. Fram för mer familjesport!

160813_anna

Kommentera

