Öloppet 2016 – en blåsig rundtur i Göteborgs södra skärgård

Efter att ha avstått Öloppet förra året var det äntligen dags att ta sig an detta kanonroliga lopp igen, denna gång tillsammans med min gode träningsvän Sami. Extra roligt skulle det bli då vi är så jämna både vad gäller löpning och simning (men också cykling). Just det faktum att båda kan gå för fullt och pusha varandra lite grand mest hela tiden borde göra susen. Under 5 timmar för de dryga 40 kilometrarna – 5,7 simning och 34 löpning (se karta här) – var målet.

160808_snartstart

Snart start. Foto: Jakob Edholm

Under sommaren hade vi tränat var och en för sig. Tyvärr drog Sami på sig en muskelbristning i ena vaden under Vansbro Triathlon så hans löpträning fick stå tillbaka några veckor, men trots det hann vi med ett par gemensamma swimrun-pass.

7.10 lämnade färjan Saltholmen för Styrsö och starten. Det är otroligt lyxigt att kunna ta cykeln fem minuter ner till färjan och sedan vara på plats. Inga hotell, inga resor, inget meck. Också riktigt kul när man känner typ hundra av de som ska köra – ”alla är där”. Frukost, tjôt, gamla Ted Ås-anekdoter etc… Vad kunde passa bättre innan det var dags för ombyte och sista prepp för start?

160806_ombyte

Bäst att klia sig i baken en sista gång innan våtdräkten åker på. Foto: Jakob Edholm

Vi ställde oss i mitten av första startgruppen. Vi kutade på när starten gick, men undvek att tokrusa. Big mistake. Hela första simsträckan om dryga kilometern var ett enda virrvarr av linor och folk som simmade kors och tvärs. Det var ingen ordning på torpet och jag fick hålla igen med en duktig irritation väl uppe Köpstadsö som resultat. Vi höll bra tempo och sprang om en del folk på vägen mot flaskhalsen på norra delen av ön och Smögholmen. Där är det mycket kuperat och det är svårt att springa om, med köer som resultat.

Väl uppe på Asperö kutade vi på igen – benen svarade bra. Vid vattenstationen innan gäggsimmet mot Brännö var det dags för första gelen. Till skillnad mot tidigare år hade jag nu med mig fyra GU-gels. Planen var ju hårt tryck så lika bra att ha lite extra energi med.

160806_roughwaters

Stökigt vatten. Foto: Jakob Edholm

Simningen mot Brännö flöt på bra, men jag märkte att Sami kom efter. Jag simmade på en bit och väntade in honom. Nåväl, det är ju rätt lerigt i vattnet så det ordnar sig nog när vi kommer upp.

På Brännö tryckte vi på i löpningen igen, kändes skönt. Sami började dock visa tecken på att allt inte stod rätt till. Vi rullade på ut mot Galterö där farten ovillkorligen går ner på grund av den stökiga terrängen. Här fick vi dock känna på blåsten från det öppna havet med 15 m/s i byarna. Härligt! Jag såg fram mot de kommande två simmen Krokholmen–Känsö och Känsö–Vargö med vågorna rullandes direkt in från Kattegatt.

Väl i vattnet bjöd vågorna på ett härligt gung, dock inte så farligt som befarat. Nu märktes det att Sami inte var på topp. Jag simmade 20–30 tag och fick sedan vänta in honom för att hålla 10-metersregeln. Detta är extra viktigt i kraftig sjögången då det inte är helt lätt att se varandra när man hamnar på olika sidor av vågtopparna.

160806_uppurvattnet

Tur att den röda toppluvan kom med. Foto: Jakob Edholm

Snart var vi uppe på Känsö för 700 meter teknisk löpning med flera passager där man får hoppa från stenblock till stenblock. Väl framme vid simmet mot Vargö märkte jag att de kortat ner det med drygt hälften då vi fick hoppa i innanför fyren istället för utanför. Jaja, lika bra det antar jag.

Till slut kom vi upp på Styrsö där man brukar bli kungligt mottagen av en stor folkmassa. Så även i år, om än en något mindre folkmassa i den hårda vinden. Jag ökade på farten igen, men ganska snart sa Sami att vi måste hålla igen. Han låg orimligt högt i puls för farten vi sprang i, samtidigt som halsen kändes. Och visst hade han sprungit och harklat sig en bra stund? Någon skit störde i kroppen. Vi la oss i 5–5.15-tempo ner till energistationen i Bratten. Vi tog för oss av bullar, bananer och dryck och började gå uppför backen för att låta pulsen komma ner.

Väl inne på stigarna la sig Sami först så att han lättare kunde styra vårt tempo. Det sämsta vore om jag låg framför och omedvetet stressade upp farten, något ingen vinner på. Härifrån blev detta vår strategi för den resterande löpningen.

160806_team

Foto: Rebecka Vilhelmsson

Vi tog oss över småöarna mot Vrångö. I år var det ingen ström att tala om i gatten mellan dem, skönt. Sami hade det tungt i vattnet som det var, det var helt uppenbart. Normalt är han något snabbare än jag, men nu fick jag vänta in honom var femtionde meter eller så. Försökte att simma lugnt och körde lite teknikövningar samtidigt som jag höll ett öga på min vän.

På Vrångö fortsatte Sami först så vi sprang i ett för honom hanterbart tempo. Vi petade i oss lite energi och vätska vid stationen i hamnen och vände tillbaka mot norra spetsen. Vår fart var nu drygt minuten långsammare än vad vi normalt skulle göra och vi la vårt mål om fem timmar åt sidan. Jag försökte hjälpa till med nån knuff i ryggen i någon backe och kollade då och då av att vi låg på rätt sida gränsen. Vi ville ju inte gå in i mål.

Vi ö-hoppade tillbaka mot Sjumansholmen där man viker av åt höger för det sista simmet mot Styrsö och slutspurten. Nu fick vi vinden i ryggen och jag tyckte det flöt på rätt ok. Vi tog oss upp över berget och förbi strandsträckan innan vi kom upp på grusvägen och de sista tre kilometrarna mot målet. Nu drog Sami upp tempot för en sista spurt. Vi kutade på i 4:15–4:30-tempo och sprang förbi några lag. Strax innan mål väntade mina grabbar med varsin chokladmedalj som vi fick hänga runt halsen innan vi, hand-i-hand, sprang i mål med flaggan i topp! Gött!

160806_done

Foto: Jakob Edholm

Vi hade siktet inställt på under fem timmar och kom i mål på 5:18:01. Jag tror att vid en bra dag hade gjort någonstans runt 4:50, men är kroppen inte med är det bara att acceptera faktum och göra det bästa av situationen. Det gjorde Sami med bravur, vilket han ska ha en stor eloge för. Det är inte lätt att kämpa på som han gjorde när inget är som det ska. Dock, en av få fördelar är att suget på revansch blir desto större! Vi ses igen, Öloppet.

160806_i_mal

Kommentera

