Att träna för att träna

2015 är snart till ända och med det också höstens basträning. Efter Kalmar och Tjörn i slutet av augusti gick jag in i något slags träningside i september. Kändes väldigt skönt att gå ner från 15-timmarsveckor till 4–5 timmar och få vila både kroppsligt men också mentalt. Inte för att jag kände mig särskilt sliten i kroppen, men det är nog lätt att lura sig här. Jag skaffade mig en MTB och rullade runt i Änggården och Skatås med sporadiska löp- och simpass in emellan. Hösten har ju minst sagt varit fin för detta.

151222_MTB

I mitten av oktober drog basträningen igång och jag såg riktigt fram mot det. Till skillnad från i våras var jag sugen på att spendera timmar i garaget igen. Precis som tidigare jobbar jag tillsammans med Oscar på O2Tri för att hitta rätt upplägg, fokus osv. Syftet med basträningen är att få till en del mängd, bygga styrka och få igång kroppen efter uppehållet och göra den redo för vårens hårdare träning. Man tränar för att kunna träna (hårdare) helt enkelt. En hel del tröskelträning men inga max-pass. Vips var veckomängden tillbaka på 10–12 timmar. Boom!

151222_dagbok

”Boom!” sa det också i min vänstra höft. Den har ju strulat lite förut, jag är bevisligen lite svagare där. Efter ett långpass i början av november bråkade den ordentligt och var riktigt stel. Efter besök hos Richard samma vecka, med några nya övningar i registret, arbetade jag mig relativt snabbt tillbaka och två veckor senare kunde jag springa tre pass utan större besvär. Vis av erfarenhet så ska jag inte vänta med att ta hjälp när kroppen säger till, rehaben brukar dra ut ordentligt på tiden då.

151222_helasverige

Efter viss oro för höften så nådde jag i december mitt löpdistansmål för året: 1572km, dvs Sveriges längd fågelvägen. Visst, 500km kortare än förra året men jag har samtidigt tränat mycket mer cykel och simning i år. Målet i sig är väl inget allvarligt mål så sett, men det är en kul måttstock att kunna följa under året: ”ah, nu är jag i höjd med Östersund”.

I månadsskiftet november/december nådde jag också årets mängdmål totalt sett: 400 timmar träning alla discipliner inräknade. Är i skrivande stund uppe i 450 timmar vilket ger ett snitt på strax under nio timmar träning per vecka. Inte helt fy skam givet att man ändå åker på lite förkylningar, viloperioder osv. Samtidigt är det svårt att få till mer träning om det ska finnas någon slags balans i livet, jag är ju trots allt inte en elitsatsande triathlet (även om jag nog kan tro det ibland, haha!).

151222_jonassimmar

Mitt stora fokus under hösten har varit mitt sorgebarn, simningen. Jag tycker att jag tränat ok med simning tidigare, men kan bara konstatera att så inte är fallet när jag tittar i min träningsdagbok. Jag kör nu 3–4 simpass i veckan och det har minsann äntligen gett resultat. Drygt tio sekunder har jag hyvlat bort på hundringen, och kör jag lite hårdare serier så går jag in på 1:40–1:45. Snabbt för att vara mig. Ska bli mycket intressant att se hur det kommer flyta på när våtdräkten åker på i sommar, hittills har det betytt ca tio sekunder snabbare tider. Blir det så även i sommar kommer jag vara riktigt nöjd.

151222_KRX

Vid sidan av min egen triathlonträning har även äldsta sonen Viktor fått blodad tand. Han är med och tränar i Triathlon Västs barn- och ungdomsgrupp, simmar med MASS och har till slut fått sin egen landsvägscykel – som han har längtat, sparat och tjatat. Men så en dag stod den där i form av en förskottspresent. Total lycka. Räknar med att han kommer cykla om mig till sommaren, precis som han redan simmar ifrån mig på rygg.

God Jul!

PS. Sist men inte minst, lite reklam för vår barngrupp i Triathlon Väst. Till våren har vi plats för fler glada barn. Hör av er vid intresse!

151222_trivast_barnungdom

 

 

 

Kommentera

