Back to basics.

I och med Tjörn Triathlon sista helgen i augusti var säsongen 2015 över. Dags för vila – fysisk och mental återhämtning inför kommande säsong. Inte för att jag kände mig särskilt sliten i vardagen, men det märktes under löpningen på Tjörn att en hel och en halv Ironman-distans på två veckor sätter sina spår.

Första veckan i september var totalt träningsfri bortsett från ett VO2max-test på cykel som jag vann i samband med invigningen av Aktivitus nya testklinik på arenan i Kviberg. Av pulsen att döma var jag nog inte helt kry men kom ändå upp i 58,5 mmol O2/kg/min på testcykeln. På de flesta skalor innebär det att man har en fin-fin fysik. Nästa gång får det bli VO2max på löpbandet istället, det sägs att man kan pressa upp värdet ytterligare en liten bit då.

Andra veckan var också relativt lugn med bl.a. lätt terränglöpning. Största happeningen var att jag blev med mountainbike.

Superfly!

Superfly!

Tanken är att kunna byta ut ett trainerpass i garaget varje vecka i vinter mot cykling i det fria. Bra idé va? Dessutom kan jag hänga med övriga familjen som blivit MTB-frälsta på sistone. Inte dumt att kunna göra två flugor på smällen.

150914_MTBfamiljen

Den med flest cyklar på bilen vinner.

Under andra halvan av september har träningen så smått börjat komma igång. Många MTB-pass för att få till lite teknik (eller något som liknar det) men också tre timmar cykling på Sotenäs tillsammans med min fru, löpintervallerna och besök i simhallen. Jag börjar fasa in mig i basträningsperioden – att träna för att kunna träna kan man säga. Bygga styrka och rörlighet, distansträning, simteknik och så. Ser faktiskt fram mot det. Well, kanske inte så mycket att sätta mig på cykeln i garaget och stirra in i en lättbetongvägg, men det mesta andra.

Triathlon Västs nya Kinderägg i samarbete med O2tri – styrka, rörlighet och kondition i ett.

Triathlon Västs nya Kinderägg i samarbete med O2tri – styrka, rörlighet och kondition i ett.

Om fokuset förra innesäsongen var på cyklingen är tanken att jag nu ska fokusera lite mer på löpningen. Den är inte i paritet med min cykling och det vill jag gärna att den ska vara. Bl.a. vill jag en gång för alla gå under 40 miuter på milen och 1:30 på halvmaran. Jag ligger där i krokarna och skvalpar men behöver ta det ett litet steg till.

Onsdagslunchintervaller på Valhall IP. Bara att dyka upp vid 12 så kör vi.

Onsdagslunchintervaller på Valhalla IP. Bara att dyka upp vid 12 så kör vi – alla kan vara med!

Målen för 2016 börjar så sakteligen ta form, men precis som förra säsongen jobbar jag vidare med Oscar på O2tri. Varför ändra på ett vinnande koncept? Uppåt, framåt!

Kommentera

