4000 meter havssim.

Risö är en liten ö i Åbyfjorden – ja, den enda ön skulle jag nog drista mig till. Den ser inte alls ut som Bohuslän gör i övrigt, utan mer som Allvaret på Öland. En liten topp som sticker upp ur havet alldeles nära den västra kanten av fjorden. Det fina är att den är nästintill rund och har en omkrets på exakt en kilometer. Perfekt att simma runt med andra ord.

140721_riso

Ja, GPS:en är inte vidare exakt när man simmar.

Av någon anledning har det mest blivit 1–1,5 kilometer när jag simmat i sommar, så nu var tanken att simma lite längre. Planen var att köra tre kilometer och om allt kändes bra ta ett fjärde varv, dvs 4000 meter, något längre än en full Ironman-distans. Också det längsta jag simmat.

Jag passerar stranden på norra sidan.

Jag passerar stranden på norra sidan.

Vädret var kalas och inte en brännmanet hade setts till de senaste dagarna. Undervattensmiljön är riktigt fint och det finns mycket att titta på utmed branten ner i djupet. Två varv flöt på fint, med undantag av den västra sidan där det både var motström i gattet och vind rakt framifrån. Jag simmade lugnt, motsvarande långpassfart vid löpning. Vid 2,5 kände jag av höger axel lite, men inget som störde så jag körde på med ett fjärde varv. Och vips var 4000 meter avklarat. Utan större ansträngning. Känns riktigt bra att äntligen ha gjort en Ironman-distans. Det gick på dryga 1:20, så det får jag också vara nöjd med.

140721_sim2

Kommentera

