Race report x 2 – Bokenäs Triathlon för sr och jr

Sedan förra inlägget har det hunnits med ett Göteborgsvarv, ett brutet BUM45, ny tempohoj och någon träningstävling. Bland annat. Det hinner gå några veckor fler än man kan önska mellan varven. Men nog om det, nu är det dags för Bokenäs Triathlon. Triathlonpremiär för Viktor och premiär som licensierad för min del.

Kort och gott – Bokenäs Triathlon är en kanontävling med flera barn- och ungdomsklasser såväl som lopp för både motionärer och elit. Sprintbanan är ganska tuff med ett par tröttande stigningar på cykelbanans (man startar i uppförsbacke!) två varv. Löpningen i sin tur startar med en monsterbacke och fortsätter sedan i skogsterrängen och på grusvägar innan man går i mål ute på en åker. Sammanlagt simmas det 400 meter, cyklas 20km och löps 4,7km.

Eftersom man sällan lyckas få några bilder när man tävlar så tänkte jag nu ta chansen att göra ett litet bildsammandrag när Anna stod vid sidan av banan med kameran i högsta hugg.

En sista koll av utrustningen i växlingsområdet. Är allt på plats? Nej, hjälmen fick åka upp på styret.

En sista koll av utrustningen i växlingsområdet. Är allt på plats? Nej, hjälmen fick åka upp på styret.

Publiken var på plats, och vädret likaså!

Publiken var på plats, och vädret likaså!

Starten går! Kan du se mig?

Starten går! Kan du se mig?

140712_cykel_varvning

Simningen gick ok, även om jag är bland de långsammare i fältet – kom upp som 32 av 40. Cyklingen gick också ok trots att det inte var någon vidare kräm i benen idag. Här är jag inne för varvning inför de sista 10 kilometrarna.

140712_cykel_mot_T2

På väg in mot andra växlingen, T2 kallad. Banan slutar med en brant nedförsbacke precis innan 180°-svängen där man hoppar av cykeln, så det var inte läge att pressa på för att köra om de två framför mig. Totalt sett blev omkörd av någon enstaka, men körde om desto fler.

Växlingsområdet ligger i en uppförsbacke. Underlaget är till största delen grus och därför fick skorna sitta kvar på fötterna.

Växlingsområdet ligger i en uppförsbacke. Underlaget är till största delen grus och därför fick skorna sitta kvar på fötterna.

När jag böjde mig ner för att ta på löpskorna kände jag av en antydan till kramp i baksidan av båda låren och vänster vad. Slarvade därför med att dra åt snabbspännena och fick springa med lösa skor.

När jag böjde mig ner för att ta på löpskorna kände jag av en antydan till kramp i baksidan av båda låren och vänster vad. Slarvade därför med att dra åt snabbspännena och fick springa med lösa skor.

Om det var segt att cykla var det tungt att springa. Riktigt tungt. Löpningen gick kass, kort och gott.

Om det var segt att cykla var det tungt att springa. Riktigt tungt. Löpningen gick kass, kort och gott.

Jag kom aldrig in i löpningen (fick till och med gå upp för den branta backen i början) men lyckades få till något som liknade en spurt på slutet och höll avståndet till en som flåsat mig i nacken sista två kilometrarna.

Jag kom aldrig in i löpningen (fick till och med gå upp för den branta backen i början) men lyckades få till något som liknade en spurt på slutet och höll avståndet till en som flåsat mig i nacken sista två kilometrarna.

Äntligen!

Äntligen!

Jag gick i mål på 1:07:27 vilket placerade mig på en 26:e plats av 40 som gick i mål. Ändå helt nöjd givet hur trögt det kändes idag.

En annan som var nöjd med dagen var Viktor, som genomförde sin första triathlon-tävling:

Redo för start!

Redo för start!

Lika mycket fart som i elitgruppen.

Lika mycket fart som i elitgruppen.

Lite hjälp att få på skorna är på sin plats när man samtidigt ska ta på sig tröja och hjälm.

Lite hjälp att få på skorna är på sin plats när man samtidigt ska ta på sig tröja och hjälm.

Vi speglade varandras lopp – Viktor var också starkast på cykeln och körde om flera.

Vi speglade varandras lopp – Viktor var också starkast på cykeln och körde om flera.

På väg mot löpningen!

På väg mot löpningen!

Och i mål!

Och i mål!

Aldrig har väl en medalj varit så välförtjänt som efter 25 meter simning, 1km cykling och 400 meter löpning?

Aldrig har väl en medalj varit så välförtjänt som efter 25 meter simning, 1km cykling och 400 meter löpning?

Dagen avslutades med en grillning tillsammans med alla klubbkamrater med familjer. 49 anmälda och uppåt 80 personer som grillade. Tack för en fin dag! Nästa år ska jag ha revansch.

Några av alla glada Triathlon Väst:are som invaderade Bokenäs idag.

Några av alla glada Triathlon Väst:are som invaderade Bokenäs idag.

 

Kommentera

