21:25

Min medlöpare C satte nytt PB på både fem och tio km igår. Det påminde mig om att det var några månader sedan jag sprang för ett nytt personbästa. Det har överhuvudtaget varit ont om ordentliga fart- och intervallpass på sistone. Min snabbaste femma hittills är på 22:46 och sprangs som en del av en tia. Dags att ge det ett försök med andra ord!

Eftersom jag jobbade nere i Hovås idag passade Säröbanan perfekt för en femma – platt asfalt, inga skarpa svängar eller direkta vägkorsningar. Kollegan M gav mig skjuts till en kilometer från min tänkta start strax söder om Askim. Värmde upp den sista biten, stretchade lite och drog iväg.

Vädret var fin-fint med 20°C och lätt vind. Jag kutade och kutade:

1: 4:11
2: 4:11
3: 4:18
4: 4:26
5: 4:19

21:25!

Kände mig flåsig och hade trötta ben efteråt (no shit!) men jag borde kunnat pressa tiden ytterligare lite. Gott att checka av årets mål redan nu: fem kilometer under 22 minuter.

Nog för att det är osannolikt men hoppas det inte är sista gången jag krossar mitt 5km-PB med 1:21!

Kommentera

