Hundbett, ormar och badpremiär.

Hårt 10km-pass i torsdags, första tre cykelmilen på länge i fredags följt av en spontanövernattning på Falkenbergs Strandbad med en hel del vin. På toppen lägger vid 25-30°C under en strålande sol. Med andra ord grymma förutsättningar för 14 kilometer terräng med Niklas och Mikael. Vi möttes upp på parkeringsplatsen vid Sisjöns badplats. Jag kom direkt på Falkenberg och fick vackert byta om vid bilen. Planen var att springa ner mot Oxsjön och sedan vika av vänster på Sandsjöbackaleden och därefter ta in på Torrekullaleden och springa motsols tillbaka mot Sisjön. En sträcka jag själv inte sprungit tidigare. Vi rullade iväg förbi badplatsen som var överfull av solbadande människor. Benen kändes blytunga. Mikael tänkte springa 10 kilometer på de lite större spåren och fortsatte runt Oxsjön och sedan tillbaka mot Sisjön när vi vek av in på Sandsjöbackaleden.

Niklas svävandes fram över stigarna.

Niklas svävandes fram över stigarna.

Naturen var på sitt bästa humör och allt var strålande vackert. Bäckarna porlade fram och solljuset slog ner så där trolskt mellan träden. Svetten lackade och efter några kilometer var det inte mycket annat att göra än att ta av sig tröjan. Att man ser snabbare ut än vad man är får ses som en bonus.

0601_i_skogen

0601_snedsteg

Tejpade bröstvårtor är hett!

Varma försommardagar är också ormdagar. Tre gånger såg vi ormrörelser i riset någon meter från vår stig, men som tur var slapp vi närmare studier av dem. På vår väg genom skogen sprang vi genom gles blandskog, tätare granskog, grusvägar utmed böljande åkermarker, någon kilometer asfalt, på spänger över sumpmark och svårt tekniska nedförslöpor. En mycket varierad och vacker runda.

0601_grus_Niklas 0601_vattendrag Någonstans vid sex sju kilomter träffade vi på två killar med hund. De höll på att förbereda någonting och när vi kom springandes drog de hunden närmare sig. Tyvärr räckte det inte och när jag skulle runda dem hoppade hunden upp mot mig och bet. Jag kände tänderna mot sidan av låret, men som tur var klarade jag mig undan med ett par sönderbitna tights. Efter ursäkter och byten av telefonnummer lämnade vi dem bakom oss och sprang vidare.

0601_hundbett Benen var trötta hela rundan igenom och det kändes konstant som jag sprungit tio kilometer längre än vad jag faktiskt gjort. Värmen gjorde också sitt till och ett par gånger kostade vi på oss gångpauser, men vad gjorde det en dag som denna? Summa summarum är rundan en av de finare jag sprungit, och den ligger inte långt hemifrån.

0601_dyka Efter dryga fjorton kilometer var vi tillbaka vid Sisjöns badplats och mötte upp med Mikael. Till min förvåning var det en del folk som badade och då var det inte mycket att tveka på. Av med GPS, mobil och skor och snabbt ner i vattnet. Jag förväntade mig isande kyla men det var faktiskt riktigt skönt. Jag kunde till och med ligga kvar i vattnet, ta några simtag och flyta runt en liten stund. Så var sommaren invigd på riktigt!

0601_simma

Kommentera

