Race report – GöteborgsVarvet 2013

”Sub1:45 är målet i mitt första GöteborgsVarv. Jag vet att jag är god för det, men det kommer bli tufft. Vi får se hur mycket värmen ställer till med. Break a leg!”

Värmen ställde till det. 25-27°C tryckande åskvärme visade sig vara en vara en svår match, men låt oss ta det från början.

Uppladdningen hade gått fin-fint med två bra pass i tävlingsfart, 10 respektive 14 kilometer, en vecka tidigare. Det var nog de två passen som avgjorde att jag ändå skulle springa GöteborgsVarvet trots att BUM med sina 45 kilometer terräng väntade en vecka senare. Under fredagen tog jag mig en liten cykeltur för att hålla benen igång, fegade inte på efterrätten och tryckte i mig en del choklad. En och annan elektrolyt-tablett blev det också. På kvällen var jag så laddad att det var svårt att sitta still. Hade jag blivit erbjuden att springa loppet då hade jag gjort det utan att tveka.

0518_GV-laddad

Redo att springa med mina favoriter – Brooks Green Silence.

Eftersom det var mitt första varv och jag dessutom var på andra sidan jorden när seeding-loppet gick av stapeln var jag placerad i startgrupp 19. Vi vandrade bort mot starten när det åskade till och några riktigt stora tunga vattendroppar föll. Det rensade knappast luften, snarare steg luftfuktigheten. 15:19 gick startskottet och vi vandrade iväg. Eftersom jag inte hade någon tid från tidigare lopp att springa mot gick jag all in på 1:45 medveten om att tiden skulle bli riktigt dålig om det inte bar. Men jag hade heller inget att förlora på att försöka.

Jag la mig i 5:00-tempo för att känna lite på det genom Slottsskogen. I Säldammsbacken kortade jag steget lite och gled lätt uppför. Jag försökte springa i mitt tempo och Majorna gled undan bra. Jag kände ännu inte av värmen så värst mycket. Efter fem kilometer, precis där vägen övergår i Älvsborgsbron, låg jag bara ett fåtal sekunder över min måltid och allt kändes rätt ok.

Väl nere på Hisingen-sidan började det kännas tyngre. Kanske för att det blev kraftig motvind, men jag tycker också den sträckan är mentalt dränerande eftersom den är så otroligt tråkig. Transportlöpning när den är som sämst helt enkelt. Jag hade kommit ikapp ett par tidigare startgrupper och det började bli trängre igen samtidigt som banan gör ett antal skarpa svängar. Det blev svårare att springa om och hålla farten. Vid tio kilometer hade jag tappat en dryg minut mot min uppsatta måltid och1:45 började glida mig ur händerna.

Göta Älv-bron gick förhållandevis ok men väl nere på andra sidan, vid 15 kilometer, låg jag 3,5 minuter efter. Jag siktade in mig på att klara 1:50 istället, men även det skulle visa sig vara fruktlöst. Uppför Avenyn började ormen av löpare förtätas ordentligt och jag tyckte det blev riktigt svårt att springa om. Stundtals fick jag gå ner ordentligt i fart då jag inte kunde ta mig förbi ryggen framför. Detta höll i sig hela vägen till Slottsskogen. Irriterande när det ändå fanns lite kraft kvar i benen.

I mål på Slottsskogsvallen kom jag på 1:53:12. Trots att vätske- och energiintaget (två GU-geler) fungerade fint så stannade klockan på lite mer än åtta minuter över mitt mål. Svårt att vara nöjd med det resultatet trots att de flesta verkade göra fem till tio minuter över normala tider. Nu lägger vi det här bakom oss och springer vidare. Jag har anmält mig till GöteborgsVarvet 2014 och siktar på en ordentlig revansch då – om inte tidigare.

0518_GV-skor

Mina väl använda Brooks Papier-mâché.

1 comment

Kommentera

