Cykelpremiär bland vingårdarna.

I varje ny ort vi sovit i här på Nya Zeeland har jag tittat efter firmor som hyr ut landsvägshojar. Jag har gått bet. Mountainbikes att hyra finns i drivor, men inte en endaste racer.

Igår kväll kom vi till Blenheim som också är vårt första stopp på sydön. Den lilla staden är centralort i Nya Zeelands mest kända vindistrikt – Marlborough. Idag skulle vi åka runt och prova viner, men först frukost inne i stan. Då fick jag syn på cykelaffären BikeFit. ”Jaja, jag går väl in och kollar ut ifall att…” tänkte jag. Givetvis hyrde de bara ut mountainbikes men farbron var trevlig så vi småpratade en stund. Så undrade han om jag tänkte cykla långt och vad jag själv hade för cykel hemma. ”40-50 kilometer och en Cannondale CAAD10” svarade jag. Då sa han att butikens ägare ibland hyrde ut sin privata cykel. Sagt och gjort, jag var med hoj!

0415_Marlborough_4

Moderiktigt med brillorna utanför hjälmremmarna.

Efter allt trampande på hotellens motionscyklar var det äntligen dags att premiärcykla för säsongen. Cykeln var en Merida RaceLite 903, jag fick en hjälm och tips på en runda runt vindalen på dryga 45 kilometer.

0415_Marlborough_3

Under eftermiddagen hade det mulnat på vilket bara var skönt. Jag pep iväg västerut längs med Highway 6. Nu låter det kanske som att jag cyklade på en motorväg, men icke. Hittills har vi bara stött på ett par mil motorväg runt Auckland och Wellington. Merparten av alla highways är enfiliga små vägar. Denna hade dessutom ganska grov asfalt och händerna började snart domna av. Märkligt nog blev asfalten, och mina händer, bättre så snart jag vek av in på de mindre vägarna.

0415_Marlborough_1

Jag kryssade runt bland vingårdarna som ligger på rad efter varandra. Jag avverkade bland annat Cloudy Bay (Nya Zeelands mest välrenommerade producent som vi besökte på förmiddagen), Allan Scott och Villa Maria. Även om det var molnigt var vyerna ut över de omkringliggande bergen vackra. Efter vändningen vid Seresin Estate och Bedford Road bar det österut igen. Nu hade jag vinden i ryggen och fick upp farten en del.

0415_Marlborough_2

Väl tillbaka vid BikeFit hade jag på pricken cyklat 45 kilometer på 1:27:18 (31km/h i snitt). Ok för att vara årets första pass och med lånta grejor. Men kul var det! Nu kanske jag kan hålla mig till tåls tills vi är hemma igen om tre veckor.

1 comment

Kommentera

