Med risk för anfallande kasuarer.

Nu har vi kommit till Cairns för mer sol och bad, men också för dykning på Stora barriärrevet. Efter fredagens genombrott i simningen vill jag nu helst hoppa i en vettig pool och simma-simma-simma. Ja, nästan hellre än att dyka. Ok, nu kanske jag överdrev en aning, men ni förstår nivån på sim-begäret. I brist på lämplig pool fick det idag bli lite eftermiddagslöpning istället. Det är riktigt varmt men inte alls lika fuktigt som i Singapore. Dessutom har vi börjat acklimatisera oss till värmen och en tur i 28-30°C känns nu inte lika jobbig.

0331_EdgeHill2

Vi bor i den lilla villaförorten Edge Hill och alldeles bredvid finns en botaniska trädgård där några djungelstigar börjar. Eftersom det snart var dags för middag och jag sprang långpass senast tänkte jag ta mig en lätt tur och började därför springa den kortare Red arrow circuit – som visade sig vara ca 600 meter brant uppför och sedan lika mycket brant nerför. En styrkeövning för benen med andra ord.

0331_EdgeHill5

Till största del är stigen asfalterad, men alla oregelbundna trappsteg och några sträckor med jord och rötter gör den lilla rundan rätt teknisk trots allt. Man kan man springa vidare på Blue arrow circuit som lägger på 5,5 kilometer och ökar den tekniska nivån ytterligare då den mest består av stora rötter och stenar. Tyvärr avråds man från att springa där på grund av risken att attackeras av kasuarerna i området – ett fågeldjur jag inte hört talas om tidigare men som tydligen kan skada en vuxen människa rätt allvarligt med sina knivliknande klor. Inget för mig.

0331_EdgeHill3

Halvvägs runt slingan kommer man upp på en liten bergstopp med utsikt mot flygplatsen i norr och Cairns i söder.

0331_EdgeHill6

Efter den lilla djungelrundan sprang jag ut i villaförorten och kutade runt en stund på måfå. Efter drygt sex kilometer var jag tillbaka vid B&B:et vi bor på. Jag gjorde några serier med utfallssteg och hoppade sedan i den fina poolen tillsammans med barnen som väntade med badkläderna på.

0331_EdgeHill1

Ända abret efter rundan är en viss ömhet i höger häl, precis som i höstas några veckor innan Amsterdam Marathon. Då var det lite vila och sedan mer hälisättning som gällde eftersom jag var för snabb i övergången till mitt/framfotslöpning. Idag kanske det var den rätt aggressiva upp- och nerförslöpningen som ställde till det. Hur som, jag börjar med att vila några dagar så får vi se hur det känns. Ska åtminstone inte trappa upp mängden för snabbt nu bara för att löparknät försvunnit. Och sedan jag kan ju alltid simma också.

Kommentera

