Plötsligt händer det. I stora vågor.

Idag var det lite blåsigare och svalare ute så vi styrde kosan mot simklubben Bondi Icebergs – Australiens, och kanske världens, största vintersimklubb. Nåja, det blir nog sällan kallare än 14-15°C i vattnet vintertid. Hur som helst har de en av de coolaste (no pun intended) poolerna jag sett, inbyggd i berget precis där vågorna slår in från Stilla havet. Och de slår bokstavligt talat in över poolen, som är fylld av havsvatten. Man skulle kunna säga att man simmar i öppet vatten fast i en pool.

0329_Icebergs10329_icebergs4Barnen simmade och badade i den mindre poolen som har en del anpassad för barn. Under tiden passade jag på att simma 20x50m frisim i 50-meterspoolen. Vattnet är riktigt salt och man trycks hit och dit när de stora vågorna slår in. Efter en liten stund blev jag nästan lite sjösjuk av allt guppande. Simningen fungerade ok och efter förrättat värv satte vi oss i klubbens bistro för lunch.

0329_icebergs_20329_icebergs_3

Efter lunchen tog Anna och barnen en promenad på stranden medan jag hoppade i poolen för några ytterligare vändor.

Kolla vågorna som slår in. Det är jag som simmar i mitten med svarta badbyxor.

Och då hände det. Efter 45 timmars tragglande i bassängen sedan oktober föll plötsligt allt på plats. Första 50 kändes bra och jag tänkte att jag skulle utmana mitt tidigare längdrekord på 200 meter. Väl där kändes allt lätt och den första muskeltröttheten hade försvunnit. Varför inte sikta på 300? Och sedan 500, 600 och 750 meter. Till slut blev det 800 meter! 800 meter kontinuerligt frisim utan större problem! Det kändes så lätt. Lugnt och metodiskt gled jag fram i det guppiga vattnet. Till och med fötterna var med på noterna. och jag hade kunnat fortsätta längre om inte mitt tidsfönster höll på att ta slut.

Hälsningar från en riktigt glad och nöjd Jonas.

1 comment

Kommentera

