Snabbare, soligare och svettigare.

Efter två dagars ytterligare acklimation var det dags att pröva på en liten fartökning i värmen. Idag tänkte jag springa lite kortare men runt 5-tempo istället för 5:40 som i lördags. Vill känna in hur allt förändras i och med värmen och fuktigheten. Stakade ut en bana på dryga 7,5 kilometer runt universitetet och ett av de stora sjukhusen. En lite småkuperad slinga.

Drog iväg väster ut på Pasir Panjang Road strax efter 18 och svängde norrut på Clementi Road där stigningen upp mot mitten av rundan började. I och med svängen in på Kent Ridge Crescent ökade uppförslutet ytterligare samtidigt som jag sprang in på universitetsområdet där det kryllade av studenter på väg hem.

0318_NUSEfter nån kilometer övergår vägen i Lower Kent Ridge Road och banans högsta punkt. Här fick jag en fin-fin utsikt från nord-väst till nord-öst. Allt badandes i fint skymningsljus.

0318_skyline1 0318_skyline2I slutet av av vägen rundade jag NUH – sjukhuset Oskar malariatestade sig negativt på häromdagen – och sprang söderut på den slingriga South Buona Vista Road. Vägen vindlar sig ganska brant nerför den västra sidan av ”The Western Ridge”, och på ås-sidan av vägen reser sig ”djungeln” tät över en.

0318_jungelDär South Buona tar slut tar Pasi Panjan vid och jag sprang den sista 1,5 kilometern hem. Det gick runt 5-tempo mest hela tiden utom i de brantaste uppförsluten och vid en liten felspringning. Och visst var det mycket svettigare och jobbigare idag. Jag kom ut en dryg timme tidigare än i lördags så solen stod lite högre och termometern visade säkert någon grad mer. Men givetvis stod den lite högre farten för oproportionerligt mycket av tröttheten. I tempererat klimat hade skillnaden inte alls slagit igenom lika mycket som nu. Det var bra flåsigt och segt i benen på slutet och jag drack mer vatten än i lördags. Det var ett tag sedan jag ville stanna och flåsa efter sex kilometer i 5-tempo…

Nu har jag åtminstone lite koll på vad olika tempon får för effekter på orken i den här värmen (runt 31°C och 70% luftfuktighet). Förhoppningsvis blir det långpass på onsdag. Jag har tagit ut en halvmaratonbana som går till 40% på stigar, delvis i lite mer riktig djungel. Ska bli spännande att se vad kroppen tycker om det. God natt!

0318_jonas

3 comments
  1. Jessica Linder said:

    Åh, njut, Jonas. Njut!
    Kom just hem från 10 km i rakt östlig motvind i gråmulet Göteborg. 0° C och imorgon har de lovat mer snö… :/ !

    • Ja för fasiken! Det är otroligt skönt att komma ut i värmen, även om det sliter lite på orken stundtals. :)

Kommentera

