Min första Singapore Sling(a).

Hade tänkt springa i gryningen, men att gå upp vid 6 när jag nyligen flugit sju tidzoner var inte lätt. Fick bli kvällslöpning istället. Påpassligt nog lyckades jag under dagen av en ren slump komma över lite energiprylar, bland annat ”electrolytes” från GU. Bra att blanda ut vattnet med när man ska svettas en masse – salterna måste också fyllas på. Och svettas gör man när det är 34°C och drygt 80% luftfuktighet.

0316_hammer

Här fick jag tips om en runda över ”The Southern Ridges” som ligger bara några kilometer från oss. Strax innan 19:30 sprang jag iväg. Solen hade redan hunnit gå ner och det blev snabbt mörkt. Efter två kilometer började det gå brant uppför när jag tog av in på Vigilante Drive (undrar hur den fått namnet?) upp mot den västra åsen och Kent Ridge Park.

0316_VigilanteVäl uppe på åsen finns det några vandringsleder inne i ”djungeln” men jag sprang vidare på de asfalterade gångarna. Möten med apor i mörkret lockar mig inte. Något som absolut inte lockar är rökning, och framför allt inte under hot om böter på SGD2000 (ca 10000SEK). De är duktiga på det här med böter och förbud i Singapore. Visste du att tuggummi är förbjudet att sälja och tugga, eller att du får böter om du inte spolar efter dig på offentliga toaletter?

0316_smokefree

Efter en liten bit sprang jag förbi en utsiktsplats med fin vy över staden. Borta i väster låg åskmolnen täta och då och då flammade de upp av blixtar.

0316_blixtarBenen kändes lätta trots den branta uppförslöpningen. Värmen besvärade mig inte alls så mycket som jag trott. Kanske för att jag var noga med vätskepåfyllningen och drack varje kilometer från start. Säkert också beroende på att vattnet var utblandat med elektrolyt-tabletterna, som förövrigt smakade väldigt gott.

Leden slingrade sig neråt och jag sprang lite på känn. Irrade mig en bit norrut men kom till slut fram till stora Alexandra Road som jag följde söderut. På vägen sprang jag förbi den fina Alexandra Arch – bron som leder över till nästa ås. Jag skippade den för idag eftersom jag ändå skulle komma upp mot tio kilometer och familjen väntade med middag hemma.

0316_alexandraarchNere vid kusten går Alexandra Road ihop med West Coast Highway som jag följde väster ut. Denna biten var rak, platt och tämligen tråkig. Benen började också kännas lite segare. Gissar att ovanan vid värmen började ta ut sin rätt trots ett lugnt 5:35-tempo. Fyra kilometer senare var jag tillslut hemma vid 330 Pasir Panjang Road igen.

0316_hemmaTio extremt svettiga kilometer på 58:28 (5:47-tempo) blev det med all uppförslutning inräknad. Riktigt skönt att springa i ordentlig sommarvärme igen. Nån som har en handduk?

0316_svettig

2 comments

Kommentera

