Jag har sprungit i himlen.

Vi är i Kapstaden och imorse stod en efterlängtad runda på tur — stigarna upp mot Signal Hill (SH) och kanske ända upp på Lion’s Head (LH). SHs topp är på 350 m.ö.h. och LH sticker upp hela 669 m.ö.h. Det är riktigt brant och man måste till och med klättra sista biten om man ska hela vägen upp.

6.20 lämnade jag vårt hotell (Rockwell) och sprang upp mot det färgglada området Bo-kaap precis vid foten av nedre delen av SH. Gatorna går riktigt brant uppför mot den första platån. Väl där uppe ligger ett batteri med gamla kanoner som fortfarande skjuts av varje dag vid 12 — därav namnet Noon Gun.

0306_SignalHill_1

Stigen mot världens ände.

Solen började sakta stiga upp bakom mig. Från Noon Gun följde jag en stig söderöver på atlantsidan av berget. Den gick svagt uppåt, men enligt kartan skulle den tvärt ta slut nån kilometer längre bort. För att komma vidare upp mot SHs topp var bara till att börja klättra. Bergssidorna är täckta av jord, sten och låga buskar vilket gjorde det lite småförrädiskt med fotgreppet men tio minuter senare var jag uppe. Och benen var tämligen trötta.

0306_SignalHill_2

Upp och ner, ner och upp… Njae, det fick räcka med upp.

Uppe på SH är utsikten fantastisk. Särskilt i motljus och med lätt dimma nere i staden. Jag var kvar och tittade på utsikten i säkert tio minuter innan jag följde stigarna uppe på åsen bort mot LH.

0306_SignalHill_3

Religiöst.

0306_SignalHill_5

Lion’s Head gömmer sig i ett moln.

Efter en bit började det stiga rejält och det kändes att benen redan jobbat en del. Halvvägs upp till bergsklättringen vände jag neråt igen. Dels för att benen var trötta, men framför allt för att tiden gick snabbare än jag ville.

0306_SignalHill_9

Utsikten mot Signal Hill en bit upp på Lion’s Head.

0306_SignalHill_10

Vidare mot…

0306_SignalHill_11

… Taffelberget.

Nere vid åsen svängde jag höger ner utmed stigen som går längs med bilvägen ner mot civilisationen. Härifrån gick det utför i fem kilometer. Raka spåret längs med Kloof Nek Road, Buitengracht Street och vänster utmed Somerset Road och vidare bort mot V&A. Jag vände vid Two Oceans Aquarium och sprang hem mot hotellet.

Detta blev mitt första långpass på två månader. Strax över 14 kilometer och 90 minuter. Dock var jag på benen i upp mot två timmar eftersom jag pausade GPS:en under den brantaste klättringen upp för SH. Inväntar nu en redig träningsvärk i baksidan låren och rumpan. Och som grädde på moset kände jag inte av mitt löparknä. Alls. Trots all brant nedförslöpning. Yippie!

0306_SignalHill_6

Nu blir det inget mer springa av i Kapstaden för den här gången. Men jag kommer tillbaka. Det finns hur mycket möjligheter till både trail- och asfaltslöpning som helst. För att inte tala om landsvägscykling. Och allt i en väldigt vacker miljö. Svårslaget.

4 comments
  1. Lisa said:

    Sjukt vackert! The best things in life are for free – så sant som det är sagt! Man blir allt lite löpsugen…

    • Ja, verkligen! En av de finaste rundorna jag gjort helt klart. Hälsa alla och ut och spring sedan… ;)

Kommentera

