Gryningsräd bland vingårdarna.

Natten till idag har vi bott på en liten vingård, Alluvia, nord-ost om Stellenbosch – mitt bland kullar och berg. Omgivningarna är fantastiskt vackra, minst sagt.

Idag var vi tvungna att åka 07.30 eftersom Markus skulle in till Kapstaden och kontoret. Jag ville inte missa en löptur här bland vingårdarna så jag klev upp vid 6 och drog på mig grejorna. Det passade ganska bra eftersom jag dels bättre prickade in soluppgången men också för att det var svalare än morgonen innan.

0304_Alluvia_1

06.18 – vy mot bergen i nord-ost

Jag började med att springa upp till stora vägen och följa den ner i nästa del inåt landet. Benen var tunga och det tog ett tag innan jag sprungit morgonstelheten ur benen. Efter någon kilometer tog jag av på en mindre grusväg som slingrade sig upp för bergssidan mellan vingårdarna.

0304_Alluvia_3

06.41 – långt bort i söder syns Cape Point och havet.

Efter 3-4 kilometer kom jag fram till vingården Tokara som vi ätit lunch på dagen innan. Lite förvånad insåg jag att jag vänt 180° och sprungit tillbaka och förbi vår gård. Inte mig emot eftersom utsikten söderut mot havet var fantastisk. Som vanligt svårt att fånga den typen av scenerier och göra de rättvisa på bild.

Här vände jag och sprang samma väg tillbaka. Det blev en mycket kuperad runda på 7-8 kilometer med lite olika underlag; asfalt, grus, gräs och sten. När väl benen piggnat till kändes det mycket bra. Svårt att känna något annat i sådan här miljö. Näst på tur står Kapstaden.

0304_Alluvia_4

07.02 – en avslutande sväng om gårdens egna vinodlingar.

Kommentera

