Western Cape (Hermanus) trail.

Vi har nu varit två dagar i den gamla fiskebyn Hermanus syd-öst om Kapstaden och idag ska vi åka vidare på vår vinturné tillsammans med vårt värdpar här i Sydafrika. Men nog om det.

Idag blev det äntligen springpremiär på riktigt. I korttights och tunn tröja. Det är över 30°C varmt om dagen så ända alternativet var att kuta ut vid 7-snåret.

I Johannesburg kändes det inte särskilt aktuellt att ge sig ut att springa, men här på landet är känslan en annan. Jag började med att ta mig ner till den magnifika Grotto Beach som sträcker sig oändligt långt åt öster med Atlanten/Indiska oceanen rullandes in.

0303_hermanus2

Jag sprang över sanddynor och små kullar innan jag vek av upp mot samhället och den sista gatan innan byn helt går över i landsbygd. Gatan går rakt upp mot bergen och slutar praktiskt taget vid dess fot och ett naturreservat tar vid.

0303_hermanus0Visst, det finns viss kriminalitet även här men när det tydligt framgår att vapen är förbjudna in naturreservatet så känns det tryggt. Istället för att spana efter rånare höll jag ögonen på marken så att jag inte satte foten på en puff adder – en av de giftigaste ormarna och vanlig i Sydafrika.

Det kändes otroligt skönt att äntligen få springa i värme – rakt in i gryningssolen – men efter 15 minuter började den sköna värmen övergå till en mer tryckande hetta.

0303_hermanus3Jag följden spåret som vindlade sig utmed bergskedjans fot några kilometer öster ut innan det vände ner mot havet och övergick till mer sank mark.

0303_hermanus1

När det började det bli lite blötare vände jag och sprang tillbaka mot Hermanus och en välbehövlig kall dusch. 7,8 varma men väldigt vackra och rogivande kilometrar blev det. En grym start på jorden-runt-löpningen.

0303_hermanus4

 

 

Kommentera

