Lyckad löpmatchmaking.

Efter en veckas försök till löpmatchmaking fick vi till slut ihop vår premiärlöpning alla tre tillsammans – Mattias, Nicklas och jag. En vända i Skatås skulle det bli. Den sista på länge för min del.

Niklas hade en ond hälsena med sig sedan tidigare i veckan så idag var första riktiga formtestet. Själv har jag sakta men säkert trycker upp distansen för att helt bli av med mitt löparknä. Jag har nu sprungit milen och strax under ett par gånger utan minsta knäkänning så idag var det längre än tio kilometer på schemat. Mattias är den enda av oss som är skadefri och planerade för 14-15 kilometer lugn distanslöpning.

Vi började med åttan för att känna på det. Det flöt på bra och jag hade en lätt känsla hela vägen –  tekniken höll bra. Passade på att öva lite och prova olika lutningar och fotisättningar. Känns som jag kan hålla 5:15-tempo i all evighet nu. Niklas började känna av sin hälsan efter halva varvet, men när steget kortades ner något blev det bättre och han kunde springa färdigt åttan.

Mattias och jag bestämde oss för att köra vidare på femman, men tyvärr visade den sig vara helt isig. Vi sprang tillbaka till åttan och kutade bort mot Härlanda tjärn och sedan tillbaka mot motionscentret. Sista kilometern avslutades i högre tempo. Tolv kilometer på 1:04 (5:23-tempo i snitt) blev det och jag kände inte av knät över huvud taget. Det verkar finnas hopp om ‘et – om jag nu inte blir överambitiös och ökar på för snabbt.

mattias_12km

Mattias strax innan sina sista tre kilometrar hem.

Mattias behövde skynda sig vidare och kutade hem medan Niklas och jag tog en kaffe på passet. Med tanke på den isande vinden var jag inte särskilt sugen på att åka hemifrån tidigare, men det blev en riktigt trevlig runda med en hel del snack längs vägen. Nu dröjer det ett par månader till nästa gång. Auf Wiedersehen!

Kommentera

