Att flytta en garderob.

Spinningpasset med Team Snabbare var riktigt kul så jag var sugen på att köra ett nytt liknande pass igår kväll när barnen somnat. Ville även springa direkt efter och pröva några av de tips som Fredrik Zillén delat med sig av. Inte långt, bara ett par kilometer så att jag också fick höftböjarna utsträckta och känna på lite träbenslöpning.

När det är vinter och kallt blir det en smärre garderob med träningsprylar att släpa ner i garaget när det ska både cyklas och springas:

  • Cyklbyxor
  • Cykeltröja
  • Cykelskor
  • Svetthandduk
  • Strumpor
  • Löptights
  • Löpskor
  • Två löptröjor
  • Jacka
  • Mössa
  • Vantar
  • Buff
  • GPS
  • Vattenflaska

Det krävs helt klart planerande utöver det vanliga om bytet mellan cykel och löpning ska gå snabbt och smidigt.

brick_klader

Ett axplock av dagens träningskläder.

Nåväl, en blandning av bergscykling (tyngsta motståndet och låg kadens) och intervaller (riktigt hög kadens och medelmotstånd) blev det:

  • 10 min uppvärmning
  • 3 x (3 min snabbt + 1 min aktiv vila + 3 min berg max belastning låg kadens + 1 min aktiv vila)
  • 1 min aktiv vila
  • 10 x (1 min högsta intensitet + 1 min aktiv vila)
  • 5 min cool down

Totalt 60 minuter in alles. Sedan var det snabbt av cykeln, igång med gps:ens satellitsökning, upp med garageporten och ut med klockan på marken så att det blir någon mottagning att tala om samtidigt som jag fått av mig cykelbyxorna. Måste varit en snygg syn utifrån när garageporten plötsligt flyger upp och en snubbe i kalsonger kastar ut en gps-klocka, vänder tillbaka in i garaget och snabbt drar på sig löpkläder.

Väl på med vantar, mössa och klocka kutade jag iväg med en (imaginär) bok på huvudet. Kände in kroppens läge under vägen och visst gick det fort. Särskilt med tanke på att jag precis kört ett tungt intervallpass på cykeln. Det blev två och en halv kilometer på 12 minuter (4:48-tempo) utan större ansträngning. Kändes som jag liksom bara föll konstant framåt. Bra grejor med andra ord.

Kanske jobba lite på ett rakare fotsteg?

Kanske jobba lite på ett rakare fotsteg?

Tillbaka vid garaget avrundades dagens pass med 20 minuter armstyrka. Låg vikt och många reps för att bygga uthållighet.

Nu ska håret på huvudet bort och senare ikväll blir det löpning med teknikfokus.

Kommentera

