Brickpass och exit Backaplan – veckan som gått.

Efter förra helgens simning en masse har denna veckan varit lite lugnare – både på tränings- och bloggfronten. Det var inte utan att man var bra trött i kroppen de första dagarna, så måndag blev en vilodag. Åt också mycket mat. Den senaste tiden har jag varit rejält hungrig efter träning och simhelgen var definitivt inget undantag.

Nåväl, på tisdag var det dags för det första brickpasset på länge. Ett brickpass innebär att man kör två olika discipliner efter varandra, ofta cykel följt av löpning. Man, åtminstone jag, vill få lite kontroll över tegelstenarna till löpben man får efter avsittning från cykeln. Så, först blev det en halvtimmes kort intervallpass på trainern i garaget. Sedan snabbt av med cykelgrejorna, på med en mer vinteranpassad löpstass och iväg.

Som det skulle visa sig gick hela veckan i en ”kort om tid att klämma in träningen på”-tonart. Så också idag. Dagishämtningen var närmre än jag trodde och det fick räcka med en femkilometersrunda. Benen kändes trots intervallcyklingen rätt ok. Vanligtvis känns det stapplande och stumt, ungefär som om man sprang med träben föreställer jag mig. Kanske var jag lite långsam i klädbytet idag eller så cyklade jag för kort tid så att benen inte blev tillräckligt trötta. Får bli ett nytt brickpass nästa vecka.

På onsdagen var det simdags tillsammans med kollegan J, som precis går sin crawlkurs. För egen del blev det lugnt för att känna lite på axlarna efter helgens åtta timmar simning. Blev en kilometer på dryga halvtimmen innan det var mötesdags.

På torsdagen dök barnens farmor och farfar upp vid 16-snåret och jag kunde pipa ner i garaget för en timmes cykelintervaller. Blev klar precis i tid för att hinna duscha och göra mig i ordning innan jag och Anna skulle iväg på middag:

  • 10 min uppvärmning
  • 5 x (3 min tung växel & hög intensitet + 1 min aktiv vila)
  • 10 min lugnt tempo kadens 80
  • 5 x (1 min tung växel & hög intensitet + 1 min aktiv vila)
  • 10 min lugnt tempo kadens 80 – nervarvning

På fredagen blev jag morbror för tredje gången (hurra!) och fick hämta den nyblivna storasystern på dagis. Självklart blev simningen lite nerkortad – på 40 minuter simmade jag 1200 meter i en serie om:

  • 2 x ( 2 x 100 ss + 2 x 100 ss med centersnorkel + 2 x 100 dolme & paddlar )

Det kändes riktigt bra i vattnet och jag hade gärna kört på en timme till. Som tur är är det klubbsimning på söndag.

Idag blev det ännu en ”klämma in och passa på”-träning efter bebisbesök och mathandling men innan kvällens middagsgäster dök upp. När jag och killarna var klara med matinköpen var Anna klar hos massören och vi åkte dit för att hämta upp henne. Jag kilade in till massagestället och bytte snabbt om till löparkläder, hon och killarna körde hemåt och jag lämnade löpandes Backaplan bakom mig. Vädret var kyligt, grått och med ett lite småblåsigt lätt snöfall. Kände mig inte direkt på topp. Sprang utmed Hjalmar Brantingsgatan förbi Lundby badhus och Volvo Penta, vek av mot Bräcke och Älvsborgsbron via Eketrägatan och Västra Bräckevägen. Det började snö mer och mer. Väl uppe på bron blåste det på rätt bra.

alvsborgsbronJu längre jag sprang desto mer övergick segheten i en riktigt skön löpkänsla. Kroppen kändes lätt och knät gjorde sig inte påmint. Sista fem kilometrarna efter bron gick i 5-tempo och det slutade inte bättre än att jag gjorde nytt PB på tio kilometer med 51:21. Nu säger väl inte det så värst mycket eftersom jag inte sprungit just den sträckan så ofta de senaste månaderna och jag hade heller inte för avsikt att springa snabbt. Det var varken mer eller mindre än ett normalt distanspass med en hel del kräm kvar i benen. Gott så.

I morgon är det simpass och årsmöte med Triathlon Väst. God natt!

Kommentera

