Triathlon Västs simläger 2013.

Efter en viss anspänning och småkrasslighet förra veckan blev det äntligen fredag och dags för Triathlon Västs årliga simläger. Ska man få lite skjuts på simningen bör ett läger göra livet enklare, eller? Jag började frisimma i oktober förra året via Tri Västs crawlkurs och fortsatte sedan mestadels på egen hand men även med ett par simpass i klubbens regi. I januari ökade jag mängden och fick till hela tolv pass inför lägret.

Vid 17.30 plockade jag upp tre glada simmare i Göteborg och styrde kosan mot Falkenberg och vandrarhemmet Falkberget i utkanten av stan. Vi var där strax innan 19 för incheckning och 19.30 skulle första simpasset börja.

Lägerliv for real. Ska det va, så ska det va.

Lägerliv for real. Ska det va, så ska det va.

För mig som är ny på det här med lägerliv kändes schemat för helgen tämligen fullspäckat – träna, äta, sova, träna, äta, sova, osv:

Fredag:
19:30-21:30 Simning
21:20-22:20 Middag
23:00-06:30 Godnatt

Lördag:
7:30-8:30 Morgonjogg
9:00-10:00 Frukost
11:30-13:30 Simning, 3 banor
13:30-14:30 Lunch
Tid under eftermiddagen för core rörlighet efter eget behov…
17:30 – 19:15 Simning, 3 banor
21:20-22:20 middag
22:30-06:30 Godnatt

Söndag:
7:00-9:00 Simning, 5 banor
9:20-10:20 Frukost
10:30 Städa, checka ut och åka hem.

Vi skulle simma i Klitterbadet, som jag av en händelse simmade i bara tre veckor tidigare i samband med en workshop på det angränsande Falkenbergs Strandbad. Som kuriosa kan det nämnas att Klitterbadet har Sveriges enda 50-metersbassäng med saltvatten. Skönt att slippa marineras i klor om inte annat.

swimcamp_klitterbadetFörsta passet var alla uppdelade i fem olika grupper efter nivå. Jag valde att simma med de näst långsammaste eftersom det är där jag simmar på de vanliga träningarna. Kvällens träning skulle vara lite lugnare då det trots allt var fredagskväll och många precis kommit hit från jobbet.

Jag var trött, frusen och kände redan de första längderna att det skulle bli jobbigare än vanligt. Pulsen sköt i höjden och jag fick stå över några längder här och var för att orka med. Jag övervägde seriöst att kliva upp ur bassängen och åka hem. Som tur var behövde jag köra några deltagare tillbaka till Göteborg på söndagen och var därför tvungen att stanna kvar. De planerade 2800 metrarna blev snarare 2200 med en blandning av teknik och aerob träning. Efter passet var det middag och sedan bums i säng. Hur skulle jag överleva tre pass till om det fortsatte så här?

swimcamp_poolPå lördagmorgonen var det uppstigning vid 7-snåret för en morgonjogg innan frukost. Vi blev en grupp på 6-7 personer som sprang iväg utmed floden in mot stan. Det blev en riktigt fin runda i soluppgången med en tur via Skrea Strand och det istäckta havet. Strax över åtta kilometer i makligt 5:50-tempot.

swimcamp_runSedan frukost och en liten tupplur innan det var dags att åka till simhallen igen. Det kändes något bättre i kroppen efter löprundan och jag började i den näst långsammaste gruppen även idag. Det kändes fortfarande väl tungt och jag kom efter de andra, så en bit in i passet bytte jag till den långsammaste gruppen. Det fina i kråksången var att jag nu kunde fokusera ännu mer på teknik då vår eminente tränare Anders Holme stod på kanten och coachade gruppen mest hela tiden. Simma distans kan jag trots allt göra själv hemma i Åbybadet. Passet flöt på och sammantaget kändes det lite bättre än kvällen innan.

Tillbaka på vandrarhemmet var det hög tid för lunch följt av ett par timmars egentid. Jag skippade coreövningarna och följde med några ur elitgruppen på en promenad in till Falkenberg för en fika. Efter en svept cappuccino vände jag hemåt igen för ännu en liten tupplur innan dagens andra simpass.

swimcamp_pool_swimmersTeknik stod på schemat även nu, men också högpulsträning med många korta intervaller med max intensitet. Det flöt på bra och jag lyckades få upp pulsen i 180 som mest. Vi avslutade med armstyrka. Nu var jag trött. Riktigt trött. Dagens träningar hade slukat energi nästan i paritet med ett maratonlopp. Trots att jag ätit rejält med frukost, lunch och middag och med gelegodis och cola på toppen låg jag en bra bit under mitt genomsnittliga kalorinetto. Inte mycket att göra åt mer än att hoppa direkt i säng för att låta kroppen återhämta sig så mycket som möjligt.

swimcamp_tired

Trött som få.

Nu var det bara ett pass kvar – uppstigning 06.40 för att vara i bassängen 07.00. God natt!

Varje pass hade hittills känts lite bättre än det föregående och så även söndagens som blev det bästa. Man får verkligen upp känslan för vattnet när man simmar så mycket på så kort tid. Och dessutom började jag komma tillrätt med min akilleshäl – fötterna. Jag har haft svårt att strömlinjeforma dem, istället har de pekat rätt ner mot botten och fungerat som två draggar. Inte så värst effektivt om du frågar mig. Men efter en del råd från Anders och ett antal övningar både med och utan fenor skärpte det till sig lite. Efter nästan åtta timmar i bassängen var vi färdiga och det var dags för en sista frukost innan utcheckning och hemfärd.

Hela söndagen kände jag mig urlakad, trött och hungrig. Även på måndagen, som fick bli en vilodag, hängde tröttheten kvar. Lägret hade varit tufft men kul att prova på. Inte minste för att jag fick träffa en hel del klubbkamrater och höra om deras träning och mål, så bli inte förvånad om det dyker upp fler lägerrapporter här i framtiden. Simma lugnt!

1 comment

Kommentera

