Tips sökes till jorden-runt-löpning.

Jag och familjen ska åka jorden runt i år och som jag skrivit tidigare följer självklart löpskorna med. Eftersom detta troligen är en ”once-in-a-lifetime”-möjlighet till grymma löpupplevelser skulle jag bli riktigt glad om ni kunde hjälpa mig med tips på fina rundor längs vår rutt. Jag vet att det finns löpupplevelser i världsklass på flera av stoppen och jag skulle bli frustrerad, minst sagt, om jag missade en sådan i min närhet bara för att jag inte kände till den.

Det spelar ingen roll om det är terräng- eller asfalt, långt eller kort – det viktiga är att det är en fin runda att springa. Det gör heller inget om jag behöver ta mig en bit eftersom vi kommer ha bil på många av våra destinationer.

Vilka är destinationerna då? Ja, det är inte helt spikat ännu men i stora drag ser det ut så här:

Sydafrika – Johannesburg, Hermanus, Stellenbosch, Kapstaden och Krugerparken.
Singapore – Vilka parker och ormåden är fina?
Australien – Sidney och Cairns med omnejd.
Nya Zeeland – I princip hela landet då vi kommer åka runt på båda öarna.
Rarotonga – En liten söderhavsö. Kan man springa upp i bergen utan risk för liv och lem?
Kalifornien – Framförallt i och runt Los Angeles.

jordenrunt

Så, en länk till ett löppass i en träningsdagbok, en Google Maps-karta, webbsida, namn på friluftsområde eller något annat tas emot med öppna armar. I retur lovar jag att ge en rykande färsk rapport från alla de ställen jag springer på. Tack på förhand!

8 comments
  1. Tina Hansson said:

    Ser fram emot mycket spännande läsning!!!!

    • Jag med! För det måste innebära att jag varit med om spännande saker. ;)

  2. Peppe said:

    Jag har drömt om att vandra och springa i Nya Zeeland ett par år och kanske tar mig dit nästa år med lite tur. Mina drömområden är Lake Tarawera, Tongariro (Mordor i Sagan om Ringen), Rotorua och Coromandel på norra ön och Kahurangi NP och Fiordland National Park på södra ön. Queenstown och sjöarna runt omkring ser också riktigt fina ut!

    http://www.taraweraultra.co.nz/index.html traillopp om 60-100 km, lite långt men naturen verkar jättefin och vissa sträckor kan man springa även resten av året, går 16 mars i år.

    http://sv.wikiloc.com/spar/vandra/nya-zeeland ett par hundra vandringsleder på båda öarna, går att ladda ner till en GPS

    http://www.newzealand.com/int/walking-and-hiking/ Nya Zeelands turistbyrå

    Ha en riktigt fin resa och berätta hur det är!

    Peppe

    • Tack för alla tipsen Peppe! Tarawera-ultran känner jag till. Är jag i krokarna där ska jag allt försöka springa en bit av den sträckan. Och att springa i Mordor låter ju onekligen rätt mäktigt. Lovar återkomma med rapporter från besöket.

  3. Kalle Petersson said:

    Vet inte om ni har särskilda skäl till att vara i LA men jag skulle strunta helt i den staden eller vara där max i några dagar. Satsa hellre på San Francisco och spendera några dagar i Yosemite, i den sistnämnda finns det stigar så det räcker och blir över :)

    • Vi har redan varit i SF med omnejd så det fick bli LA för variationens skull denna gången. Måste finnas lite fina rundor i bergen utanför LA också?

Kommentera

