Första träningslägret på 25 år. Och ett pryltest.

Dagens understatement: det är kul med nya prylar. Efter dagis- och skollämning bar det av till Åby simhall igen. Grejorna (dolme, fenor och centersnorkel) som kom med posten igår måste testas, så dagens övningar blev olika kombinationer av de nya redskapen:

  • 200m ss
  • 200m paddlar & dolme
  • 100m ss med fenor
  • 200m ss paddlar & snorkel
  • 500m paddlar & dolme
  • 100m ss paddlar & snorkel
  • 3 x (100m fensim på rygg + 100m paddlar & dolme)
  • 100m paddlar & dolme

Jag tycker jag har rätt starka ben, men jag märkte direkt att de inte är vana att användas tillsammans med fenor. Blev riktigt trött i framsidan av låren och i vaderna efter bara 100 meter. Kommer behöva köra lite extra med detta ett tag framöver. Troligen en av lösningarna till att få bättre ordning på bensparkarna.

Centersnorkeln var också en bra pryl. När man inte behöver tänka på andningen kan man renodla armövningarna ännu mer. Dessutom kan du ostört ligga och titta på armföringen, så att det ser rätt ut. Snorkeln är också bra för att öka uthålligheten i simningen då du inte behöver lägga energi på just andningen.

Två kilometer blev det allt som allt.

simprylar

Nästa helg ska jag åka på mitt första träningsläger sedan lågstadiet. Det är Triathlon Väst som anordnar simläger i Falkenberg. Vi kommer simma på Klitterbadet – Sveriges enda 50-metersbassäng med saltvatten. Av en händelse var jag där för två veckor sedan och gjorde några vändor i bassängen. Nu blir det fyra pass på två dygn, med lite löpning i mellan. Misstänker att jag kommer vara mer död än levande på söndag eftermiddag. Den som lever får se!

Kommentera

