Hårdstart – på film.

Äntligen! En veckas löpvila är över. Med ett uppdämt löpbehov är jag minst sagt lite överladdad. Kanske inte det bästa när man bör mjukstarta och ”känna” lite på hur knät reagerar. Lättare sagt än gjort, om man säger så.

Min spaning hittills är att knät känns mindre när jag springer fort. Så när Simeon undrade om vi skulle springa intervaller var det svårt att motstå. På en fredagskväll. Kanske ett tecken på att ett kompis-ingripande vore på sin plats?

Efter lite fixande var vi inbjudna att provträna på Friidrottens Hus här i Göteborg. Jag har varit här några gånger tidigare i andra sammanhang, men detta var första gången jag var där med träningsglasögonen på. Visade sig vara en riktigt fin anläggning med allt man kan tänka sig behöva som friidrottare.

Dagens upplägg, liksom senast, bestod av två kilometer uppjogg, stretch och sedan 10x400m-intervaller i 4-tempo. Jag var inte riktigt lika jämn som på intervallpasset i Eskilstuna, men farten var något högre och jag landade in på 4:04 i snitt. Rundade av med två kilometer nerjogg. Nästa gång är det sub 4 som gäller.

intervalljonas

Dags att köpa nya tights tror jag. De ser lite stora ut minst sagt.

Jag har aldrig sett mig själv springa på nära håll så Simeon var snäll nog och filmade lite efter intervallerna. Det är väl lite som att höra sin egen röst tror jag, man ser lika löjlig ut som man låter konstig. Så, här är jag mitt i steget:

Ja, jag vet att jag bryter mot alla trivselregler när jag kutar på uppvärmningsbanan. Badass löparstyle.

Kände inget av knät – alls. Otroligt skönt. Men jag ska inte göra om misstaget att springa dagen efter ett intervallpass, så nu blir det löpvila åtminstone till måndag. Långsamt framåt nu. Trevlig helg på er!

2 comments
  1. Jessica Linder said:

    Tjusigt, Jonas. Tjusigt!

    • Tackar och bockar. Tror allt det har bättrat på sig på sistone.

Kommentera

