300 meter och vidare.

Har börjat tappat bloggsynken – ligger två hela dagar efter! Det mesta av datortiden går åt till att planera vår kommande resa. Det är ett och annat boende, utflyktsmål och så vidare som ska bokas. Återkommer till det lite senare.

Anyways, jag körde benstyrka hemma i garaget i förrgår och var och simmade i Åby simhall igår. Fokus låg på armstyrka och att vänja musklerna vid lite mer ihållande simning. Tricepsen blir ganska snabbt trötta och jag vill verkligen kunna simma lite längre än enskilda 50-meterslängder nu. Det mesta av passet kördes därför med paddlar och dolme. Paddlarna gör händerna större och på så sätt skapar de mer kraft i draget. Det blir tyngre för musklerna, men går lite fortare. En dolme är en slags flytkudde som man håller mellan benen för att få bra flytkraft, trots att benen är stilla. Man ”kopplar bort” benen och isolerar all framåtdrivande kraft till armarna och latsen. Bra för både armteknik och styrka med andra ord.

Dolmen är den blå blobban.

Dolmen är den blå blobban.

Passet gick bra och jag simmade den längsta kontinuerliga sträckan hittills – hela 300 meter! Förvisso med paddlar och dolme då, men det går ändå framåt med stormsteg. Eller stormarmtag kanske man ska säga:

  • 300m paddlar + dolme.
  • 2 x 50m SS.
  • 2 x 25m väderkvarn.
  • 2 x 25m knutna nävar.
  • 200m paddlar + dolme.
  • 4 x 25m SS.
  • 4 x 25m paddlar + dolme.
  • 200m paddlar + dolme.
  • 4 x 25m 100% fart, 10-15 första armtagen på samma andetag.

Nu blir det lite bålstyrka och i morgon kör vi på med simningen igen.

Vad har hänt med löpningen då? Jo, förra veckan kände jag av löparknät mer och mer. Inte så att det blev akut, men jag bestämde mig ändå i fredags för att ta en veckas vila och inte riskera att backa den fina rehabutvecklingen jag hade i december. Jag vill komma igång med lite längre pass snart för att sakta men säkert bygga upp uthålligheten inför sommarens och höstens lopp, och då står ett förvärrat löparknä rätt långt ner på min ToDo-lista.

För att inte helt deppa ihop på grund av löpvilan köpte jag mig ett par Brooks Green Silence till. De är fantastiskt sköna och lätta och kommer därför bli mina jorden-runt-löpskor i vår. Gissar att de inte kommer vara i närheten av nyskick när jag kommer hem och köpte därför ett par bruna denna gången.

Snart på ett utlämningsställe nära mig.

Snart på ett utlämningsställe nära mig.

Kommentera

