Trötta ben i osynk efter kors och fartlek.

Idag hamnade allt i osynk – träningen alltså. Grejen är den att jag för första gången sedan ögonoperationen hade möjlighet att åka och simma, även om jag egentligen borde springa. Passade i och för sig rätt bra med simning med tanke på kvällspasset med benstyrka igår. Efter dagislämningen åkte jag bort till Åby simhall för ett pass innan dagens första möte. Helt otroligt att det redan gått en månad sedan senaste simpasset.

Som alltid med simningen är det svårt att pressa sig när man tränar själv. Blev ett gäng vändor med paddlar och dolme. Simmade 300 meter i så gott som ett sträck så det går sakta men säkert framåt. Blev 45 minuter och 750 meter simmat. Körde bland annat en övning som kallas korset. Man ”står” upprätt i vattnet, håller armarna rakt ut åt sidorna och håller sig flytande med endast bensparkar. Jobbigt, men bra för att träna bensparkar drivna av höften. Något jag definitivt behöver bli bättre på. Benen och sparkarna är nog min svagaste punkt i simningen just nu.

Efter möten och lunch åkte jag hem med löpsuget hängandes över mig. Trots allt löpdag och det var ändå simningen som var extra. Drog på mig de nya Brooks-skorna för en runda innan dagishämtningen och för ovanlighetens skulle sprang jag med musik i öronen. Knäna kändes lite på slutet så jag promenerade de sista 500 metrarna hem. Blev sex kilometer fartleks-löpning i 4:52-tempo. Höll mig mellan 4:50 och 5:08 och är lika nöjd med skorna i dag som i förrgår. Avslutade med maxfart i den lokala branten – en backe man helst undviker med bilen när det är snö.

backen

Visst är det svårt att fånga backar på bild?

Lite av misstag blev det tre olika benpass – benstyrketräning, simning och löpning – inom loppet av 15 timmar och nu sitter jag här med träningsvärk i de flesta lår- och sätesmusklerna. Det blir ingen löpning och styrketräning på ett par dagar, men förhoppningsvis simmar jag i morgon så jag är i synk med träningen igen. Löpning varannan dag och alternativ träning emellan.

3 comments
  1. Nya möten? Har nog missat vad du hoppat på för ett nytt ekorrhjul efter att du lämnade det förra.

    • Nerå, men träffa människor vill man ju alltid göra.

      • Aha, personliga möten. Inte affärsmöten.

Kommentera

