Minnessvikt och ett dubbel-PB i nya skor.

Ost, köttbullar och några bananer är ingen lång inköpslista direkt. Det ska jag klara. Snörade på mig mina nya skor (tjoho!) och tänkte springa en av standardrundorna via Fiskebäck, mot Tynnered, utmed Söderleden och förbi Engelska skolan till Hemköp och sedan hem. Dryga sju kilometer.

Knät kändes inte så bra efter torsdagens runda i Eskilstuna så nu har jag haft tre och ett halvt dygns vila från löpningen. Då kändes det redan efter två kilometer så detta skulle bli spännande. Satte av i ok tempo runt 5:10. Knät kändes bra så efter två kilometer ökade jag något till 5:00-tempo. Runt fem kilometer började jag känna den gamla hederliga molande värken, men inte så att det störde. Ökade tempot ytterligare lite kilometern innan Hemköp och shoppingrundan. Då slog det mig att pengarna låg kvar hemma! Så kan det gå när man är ivrig att komma ut i de nya skorna. Igår var det en glömd cykelslang som ställde till det och idag glömda pengar. Kronisk minnessvikt på gång?

Ja, när det inte blev några bananer köpta spurtade jag på i 4:18-tempo sista kilometern och sprang de sju kilometrarna på 34:21 (4:55). Nytt PB. Blev även nytt PB på de sista fem kilometrarna med tiden 24:04 (4:49). Bortsett från knät kändes det piggt i benen. Verkar som jag tagit ett fartsprång under december.

Och skorna då? Den Gröna Tystnaden från Brooks? Jo, de var riktigt följsamma och mjuka. Kändes väldigt lätta på foten – bara dryga 230g per sko. Tror bestämt att dessa kommer följa med mig jorden runt. Kan bara instämma i hyllningskören på jogg.se och ge en stark köprekommendation – särskilt med tanke på att de reas ut nu.

Lyfte lite skrot när jag kom hem. God natt!

Kommentera

