Mina nya ful-snygga skor.

Så kom de idag – mina efterlängtade Green Silence från Brooks.

brooksgreensilence1

Detta är en omtalad sko – sällan har jag läst så många positiva forum-kommentarer. Man skulle nästan kunna kalla den för hyllad. Den är tydligen inte bara grymt skön utan också en av de mest miljövänliga med 75% av skon byggd av återvunnet material och med en biologiskt nedbrytbar mittsula. Och då väljer Brooks att lägga ner den. Smart drag? Möjligtvis om det kommer en bättre och ännu mer miljövänlig sko. Vi får se.

Snörningen är ändå rätt sjysst.

Snörningen är ändå rätt sjysst.

Ända fördelen jag kan komma på med att de lägger ner skon är att många av de större e-handlarna ute i Europa passar på att rea ut den. Mitt par kostade €40,49 på sportsshoes.com, alltså drygt 350 spänn! Jämför det med rekommenderat pris på 1100 pickadoller här i Sverige. Ja, vad är en diff på 750 kulor? Jo, två par till! Och ungefär så verkar många resonera. Jag vet löpare som har bunkrat upp med både fyra och fem par av sin favoritsko utifall det inte kommer en bra ersättare. Edit: Får liveuppdateringar om löpare med upp till åtta par i skostället!

Lätta är de – bara 231g per sko i storlek 45. Känns nästan som luft. Drop:en är åtta millimeter så det är ingen minimalistsko, även om man får lite av den känslan. De sitter som gjutet och känns riktigt bra när jag knatar runt i vardagsrummet. Återstår bara att springa i dem. Trailstore-Niklas provade sina igår och gjorde direkt PB på fem kilometer. Måååste vara skornas förtjänst.

De kommer genomgående i galna färgställningar. Eller glada, om man är på det humöret. Är det snygga då? Döm själva. De kommer åtminstone matcha min vinröda Gyakusou-tröja.

3 comments
    • De var riktigt sköna. Har förvisso bara sprungit två gånger i de, men är väldigt nöjd än så länge.

  1. Såg trevliga ut, men så högklackat klarar jag inte av längre.

Kommentera

