Styrka-styrka och vin-vin.

Igår var det vilodag från löpningen. Torsdagen var tänkt som en fixardag: klippning, spana igenom viltbutikerna inför nyår (det blev till slut hjortytterfilé), vininköp på systemet, mathandling, nyårsmenyplanerande och bostadsletande för vårens resa. Hittade ett lovande rödtjut – Chateau Corbin och ett vitt – Te Koko. Ska bli kul att testa dem.

vin-vin

Men före klippningen blev det ett besök på gymet, med ben och armar i fokus:

  • 5 min cykling
  • 5 min längdskidåkning
  • Yttersida, lår: 3 x 15 x 15kg
  • Innersida, lår: 3 x 15 x 15kg
  • Baksida lår: 3 x 10 x 50kg
  • Framsida lår: 3 x 10 x 50kg
  • Squats: 3 x 10 x 40kg
  • Lats / bent over row: 3 x 10 x 12,5g
  • Triceps kickback: 3 x 10 x 7kg
  • Biceps curls: 3 x 10 x 12,5kg
  • Roddrag: 3 x 10 x ?kg

Längdskidåkningsmaskinen var rolig. Första gången jag provar. Man står och drar i två snören kopplade till ett motstånd, ungefär som en roddmaskin fast på höjden. Känns som en bra komboträning av mage, armar och lats. Inte helt långt från vad som behövs för simningen. Blir till att köra mer av den.

Sedan fixades alla grejor, dagen försvann och det blev dags för lite rehabstyrka och bålträning innan sängen hägrade – det var en dryg vecka sedan senast. Brukar köra ett gäng övningar (med lite variation) på dryga 30-40 minuter, övningar som går att göra på sovrumsmattan utan några redskap. Med tio-tolv övningar kan jag köra igenom kroppen rätt bra, även på resande fot. Men igår kväll var det som sagt rehab av löparknät och bålstyrka som gällde:

  • Clam shell: 3 x 20 per ben
  • Benlyft, sida: 3 x 25 per ben
  • Planka: 3 x 75s
  • Sidoplanka: 3 x 45s per sida
  • Ryggplanka: 3 x 60s
  • Ryggresningar: 3 x 15
  • Höftlyft: 3 x 10
  • Liggande benlyft: 3 x 15

Idag är vädret strålande med hög klar luft och sol. Kanske att man kan få till första långpasset på länge?

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s