Första långpasset på länge. Och en ny gel.

Jag har inte haft några känningar i knät att tala om på sista tiden och har äntligen tagit mod till mig och gjort kvantsprånget från distanspass upp till långpass. Ja, det blev inget låååångpass men väl 15 kilometer. Det är ändå en bra ökning från min fem- till tiokilometersturer de senaste veckorna. Och någon gång måste steget tas.

Vädret har varit helt fantastiskt idag med strålande sol och en vindstilla blå himmel. Det är dagar som denna löpningen blir en snudd på religiös upplevelse. Solen i ansiktet och vinterträd i motljus.

Dagen till ära passade jag på att prova mina nya geler från Maxim. Har använt Enervit tidigare som jag tycker fungerat bra, men man får bra pris på Maxim-sortimentet via klubben så varför inte? Det kanske inte behövs så mycket energitillskott på 15 kilometer, men det är ändå tillräckligt långt för att hinna märka av effekten. Jag petade i mig en ”apelsin” runt nio kilometer och givetvis smakade det kemikalie-smaksättning. Tycker ändå den var helt ok givet vad det är för prodult. Upplevde den också som något mindre söt än Enervit vilket är ett stort plus. Och visst kände jag av energitillskottet efter 10-15 minuter. Tummen upp så här långt med andra ord. Näst på tur står jordgubbssmaken.

gel_flaskaJag sprang till Fiskebäck, mot Tynnered och sedan höger längs med Tynnered ner mot Åkeredsrondellen. Där vek jag av och sprang bort mot Frölunda Torg. Väl där kutade jag mot Grimmered och över berget följt av Oscarsleden. Svängde vänster och sprang längs med Torgny Segerstedtsgatan och sedan in i villaområdena vid Hagens fotbollsplan. Totalt blev det 15 lugna och försiktiga kilometrar på 1:26:55 (5:48-tempo). De sista fem kilometrarna kände jag periodvis av en ömhet i utsidan av vänster knä, precis som vid tidigare distansökningar. Inga ”knivstick” eller skarpare smärtor. Summa summarum en riktigt bra känsla efteråt. Äntligen!

Kommentera

