En dag kommer två dagar – och halva Sverige.

I förrgår, några kilo tyngre efter julaftonens matfrossa, behövdes det fyllas på med lite frukostprylar. Så vad passar bättre än en lång omväg till Hemköp med ryggan på? Det mesta av snön var nu slask och vädret mulet. Kutade förbi Coop och Påvelund mot Fiskebäck för att svänga av mot Söderleden och väl där tillbaka längs med leden mot Hemköp.

Tror Hemköpiterna börjar bli vana vid löpare som handlar. Eller rättare sagt begynnande medelålders män i lycra – som handlar. Knappast någon som noterade en flåsig snubbe med tajt löparrygga som hastade igenom butiken. Ryggsäcken är inte den största så mängden grejor blev begränsad, men en frukost borde det kunna bli.

Dagens fångst.

Dagens fångst.

Väl hemma visade GPS:en på åtta kilometer (5:28/km). Fint så. Men ännu finare är att jag i och med det sprungit motsvarande halva Sveriges längd under 2012! Inte så illa pinkat givet att första riktiga löppasset gick av stapel i februari och att jag haft i runda slängar 16 veckors löpvila (mestadels beroende på vårens skidskada) under året. Så här långt är det:

halva_sverigeGissar att hela Sverige måste klaras av under 2013. Blir i snitt tre mil i veckan att springa, men får jag bara vara hel och frisk bör det gå helt ok.

Men först idag (ja, egentligen igår eftersom jag skriver det här mitt i natten). För att tära så lite som möjligt på familjens tid är det bra om man kan förena nytta med nöje i största möjliga mån. Idag (igår) fyllde barnens kusin två år, och eftersom hon bor i krokarna passade det bra med en löptur hem. Stinn på julmat och kalasgodsaker bytte jag om och rullade iväg hemåt. Turen gick via Åkered, Önnered, Tynnered, Fiskebäck, Påvelund och Torgny Segerstedtsgatan. Eftersom det var strax över veckan sedan senast fick det bli ett tröskelpass. Även idag landade GPS:en in på åtta kilometer (5:05/km) följt av en kilometers nerjogg.

Under turen märktes det att vädret blivit lite varmare de senaste dagarna. Jag tänkte först inte på det och klädde mig som tidigare två-tre veckor, dvs för -5-8°C. Men 10°C varmare gör en viss skillnad och jag var tvungen att stanna och ta av mig halsbuff och öppna jackan. Nästa gång blir det till att springa utan underställ. Gott!

Kommentera

