License to run.

I morse var det dags för första ögonkontrollen efter operationen i fredags. Det har känts riktigt bra under helgen och mycket riktigt har ögonen läkt fin-fint. Så gott som omöjligt att se att jag har haft en flik i hornhinnan enligt optikern. Och jag ser bättre än vad jag gjorde med glasögon! Efter lite överläggande så fick jag ok på att träna så länge jag håller koll så att svetten inte rinner ner i ögonen.

Nu när jag inte behöver ”promenera” mer var det dags för ett officiellt tröskelpass – det första på evigheter. Tänkte springa 7 kilometer runt 5-tempo. Regn även idag, så det var bara att dra på sig rustningen. Måste säga att jag är rätt nöjd med kombinationen keps och pannband. Jag får inget vatten i ögonen och fryser inte om öronen men blir inte för varm om huvudet. Och så ser man lite mer gangsta ut, eller inte.

tröskelpass_på_g

Blir lätt brusiga bilder med mobilkameran när ljuset är lite svagare. Har du tips på en liten lätt kamera med bra färg- och ljusåtergivning får du mer än gärna lämna en kommentar.

Drog iväg mot Frölunda Torg, tog vänster över Söderleden efter Gnistängstunneln, vände upp mot Grimmered/Ekebäck, sprang bort mot Oscarsleden och över mot Kungssten och sedan hemåt via gamla Långedragvägen och Hagenskolan. Rätt kuperad runda med långa svepande backar. Det blev 7 kilometer på 35:32 (5:04) – gissningsvis de snabbast sju jag gjort. Det här med fyra veckors påtvingad vila och simning kanske är bättre som löpträning än att faktiskt springa?

Väl hemma körde jag igenom armarna, axlarna och latsen i garage-gymet. Känns som man är farligt nära farsan i American Beauty när man står där och lyfter skrot. Så här ser ”gymet” ut så får ni lägga ihop resten själva:

garagegym

Det mesta man behöver finns där: ett par hantlar, en bänk, balansplatta, en matta, pilatesboll och cykel med trainer. Bekvämt att ha hemma när det är sent eller man helt enkelt inte orkar åka till det riktiga gymet. 40 mintuer och några övningar blev det – vetekatten vad de heter på svenska så ni får hålla till godo med de engelska namnen:

  • Triceps kickback: 3 x 10 x 7,5kg
  • Lats / bent over row: 3 x 10 x 15g
  • Bröst/bänkpress: 3 x 10 x 15kg
  • Biceps curls: 3 x 10 x 12,5kg
  • Lateral raise: 3 x 10 x 7,5kg
  • Front raise: 3 x 10 x 5kg
  • Bent over lateral raise: 3 x 10 x 5kg
  • Shoulder shrug: 1 x 15 x 15kg

Blir det löpning i morgon så blir det kort och lugnt. Kände inget i knät under dagens tröskelpass och jag vill inte påfresta det mer utan lite vila först.

6 comments
  1. Vilken kamera är det som är referens när du ska hitta en bättre? Själv har jag märkt att fruns IPhone5 är bättre än min iPhone4, men ingen av dem är nära typ en Canon 5D kamera. Fast en sån klump kan man inte springa med.

    • Nej, 5D:an blir det inte tal om att ta med. Tänker liten fick-kamera som går ner i någon av de mindre fickorna på löpartajtsen eller löparjackan. I stil med Nikon Coolpix, Sony Cybershot eller Canon Ixus.

      • Ok, då är det nog svårt. Det gäller väl antagligen att välja den av de små som har störst sensor. Sony Nex eller Nikon J1 med pannkakslins kanske…

  2. Kalle Petersson said:

    Panasonic Lumix FT-4 brukar rekommenderas, vattentät och stöttålig är alltid bra så man inte tvekar att ta med den. Vet inte hur liten en liten kamera är dock.

    • Ja just! Den har jag sett slår det mig. Bara på nätet dock, men verkar rätt ok i storleken. Tycker du det blir bra stuns i bilderna?

      • Kalle Petersson said:

        Jag har den inte själv men de jag har sett är väldigt bra, iofs mest äldre versioner. Fast jag tror å andra sidan knappt du kan få en dålig kamera idag om du kör på en känt märke och lägger lite pengar. Men som sagt så hade jag definitivt satsat på stöt och vattentålig. Det kan vara kul att ha bilder från den där turen i ösregnet när det var lera upp på låren och inte bara från solskensturerna ;)

Kommentera

