Att se på nytt. Och 10 km.

Efter många års velande fixade jag igår skärpan i mina ögon. Metoden kallas FS-LASIK och sker i två steg:

  • Först spärras ögonlocken upp med en liten ”ställning”. Vore dumt om man blinkade under behandlingen. Sedan sätts en maskin mot ögat med rätt stort tryck. Det gör inte ont men känns lite obekvämt. Den skär sedan upp en liten flik ytterst på hornhinnan med hjälp av laser. Tar ungefär 20-30 sekunder in alles. Maskinen tas bort och kirurgen viker fliken åt sidan.
  • Sedan är det dags att titta in i grön punkt – också en laser. Enligt mina grabbar hade jag tur att det var just grön laser, eftersom det är de onda som använder röd laser. Det börjar låta lite och lukta lite bränt hår i tio sekunder när ytan under fliken slipas till. Därefter spolas ögat ordentligt, kirurgen viker tillbaka fliken och tar bort den lilla prylen som håller undan ögonlocken. Sedan är det dags för vänster öga.

Totalt tog båda ögonen dryga tio minuter. Sedan får jag sitta och vila/blunda i ett mörkt rum i en halvtimme innan det är dags för en liten kontroll innan hemgång.

Man är ljuskänslig efteråt så det var helt klart läge för solglasögon i den skarpa vintersolen. Väl hemma är man ordinerad ett par timmars sängliggande med stängda ögon – och banne dig om du gnuggar dig i ögonen när det kliar. När bedövningen släpper känns det lite som en kombination av när man skär en färsk lök och grus i ögonen – tårarna rinner.  Den kommande veckan ska det droppas fuktare och antibiotika i ögonen sex gånger om dagen.

Hej då glasögon! Hej solbrillor!

Hej då glasögon! Hej solbrillor!

Det första magiska sker efter några timmar när den svidande känslan försvinner och jag kan se tämligen normalt igen. Visst, det är inte helt skarpt på håll, men det är inte långt efter att ha linser.

Magiska trick nummer två skedde idag – när man vaknar, öppnar ögonen och ser nästan perfekt. Mäktigt! Ser till och med strukturen i färgen i taket skarpt. Bisarr för en som varit närsynt sedan mellanstadiet. Så här ett dygn efter ingreppet kan jag bara rekommendera dig att göra det, om du funderar på att slippa glasögon och linser vill säga.

Nu får jag inte träna på en vecka, och simma på två. Lyckades därför klämma in en sista löprunda i torsdags kväll. -9°C och mycket snö. Tänkte mig en femma, men landad till slut in strax över tio kilometer. Fick det klassiska ”knivhugget” i vänster knä efter drygt sex kilometer, men kunde ändå springa vidare i lite lägre fart när jag sträckte ordentligt på höften. Nu blir det vila och lite lätt höft/ben-styrka i en vecka. Gott så!

Kommentera

