Ögonlaser och en tränings-trikolor.

Efter fler år av velande har jag äntligen kommit mig för – i morgon ska jag ”lasra” mina ögon. Har använt glasögon till vardags de senaste tio åren, men i takt med ökad träningsmängd har jag behövt peta in linser oftare och oftare. Så istället för att böka med sådant är det lika bra att fixa källan till det hela.

En konsekvens av ingreppet är att jag inte får träna på en vecka. Så klart lite tråkigt men ändå en lätt investering i det stora hela. Så, igår var troligen min sista träningsdag på ett litet tag och därför fick det bli en trikolor i träning:

Löpbandet
Fy fasiken vad tråkigt det är att stå på ett löpband, men jag fick bara inte ihop dagens schema med en utomhustur. Möjligtvis går det att se det som pannbensträning, men jag vete katten. Pliktskyldigast blev det fem kilometer i lugnt 5:45-tempo eftersom jag hade lite knäkänning efter måndagens tur. Kände dock inget av vänsterknät, verkar gå lite fram och tillbaka med det där.

Styrka
Efter löpningen fick 30 minuter styrka plats. Hade tänkt det dubbla, men samma dagsschema ställde till det igen. Idag var det dags för ”simmusklerna”. De måste skärpa till sig lite så att jag orkar köra igenom hela simträningarna utan att behöva hoppa över nån längd här och där:

  • Hantellyft, lats: 3 x 10 x 15kg
  • Triceps: 3 x 10 x 7,5kg
  • Bröst/hantelpress: 3 x 10 x 15kg
  • Axel/deltoider: 2 x 10 x 7kg
  • Nacke/övre trapezius: 2 x 10 x 22,5kg

Ja, och lite lår/gluteus kläms alltid in som löparknä-rehab:

  • Innersida, lår: 3 x 12 x 40kg
  • Yttersida lår/gluteus: 3 x 12 x 55kg

Cykling
Cykeln har fått samla damm de senaste veckorna – dels för att jag varit sjuk men också för att jag börjat springa igen. Och sent i går kväll var det mer lockande att sitta och trampa i garaget än att ge sig ut i minusgraderna. Visst, det är inte mycket bättre att sitta där än att stå på ett löpband, men i ett garage finns det åtminstone massor av saker att titta på. I varje fall i vårt garage. Och i lite sällskap av Alex & Sigge så tutade det på ganska ok. 20 kilometer på 40 minuter, alltså 30 km/h. Svettigt värre när man inte har någon fartvind som svalkar.

Gott att få köra igenom kroppen lite, även om jag önskat mer tid till alla tre grenarna. Kaaanske går det att få in lite cykel i kväll. Om inte så syns vi på andra sidan – med fräscha ögon. Tjipp!

Kommentera

