Ett kallt och oväntat personbästa – och lite simning.

Idag var det simpremiär, ja eller åtminstone första simpasset på två veckor. Det blev 40 minuter i luckan mellan inlämningen av bilen på service och dagens första möte. Fick en bana i Åby simhall för mig själv och körde en blandning av de övningar som kändes bäst för stunden. Kanske lite ofokuserat, men kul var det. Och även om det oftast kännas som man står still i utvecklingen så tog jag nog ett litet steg framåt idag.

Lite senare under eftermiddagen, efter dagens sista möte,  uppstod en ny oplanerad lucka innan det var dags att hämta bilen. Efter lite köpslående med mig själv – kommer nog inte hinna springa i morgon, och på söndag är det simpass med Tri Väst – så drog jag på mig grejorna för en liten runda. Tänkte lägga på en kilometer från i onsdags och springa sju och se hur knät fungerar. Men efter första kilometern kändes det så där extra bra som det gör ibland – trots benstyrketräning och simning – så det var bara att köra på. Jag sprang den flacka sträckan ut mot Saltholmen och efter två kilometer slog det mig att jag var på kurs mot nytt PB över 5km om jag bara orkade hålla ut i snön. Kanske inte helt välövervägt att försöka persa på snö-halt underlag, men greppet kändes ändå helt ok.

saltholmens_hamnIrriterande då att behöva stanna och knyta skorna halvvägs. Visst, man får några sekunders paus men ändå… Det är så klart en hel del tyngre att springa i snö. Man får aldrig ut full kraft i steget trots att benen blir tröttare än vanligt. Bra då att kunna distrahera sig med det fina vädret. -8°C och hög, klar luft. Sista biten ut mot Saltholmen var riktigt fin med solen i ögonen och ett stilla hav. Den lilla hamnen såg fridfull ut.

skärgårdsbåtarJag kämpade på mot klockan och höll ca 4:45-tempo de sista två kilometrarna. Jag passerade 5km på 24:42 och klarade för första gången den för mig magiska 25-minutersgränsen, dvs ett snittempo på under 5 minuter/km. Fick stå och flåsa en stund efteråt, men är sjukt sugen på att se vilken tid jag kan göra när temperaturen är mer human och marken är bar.

Och för första gången sedan 21 oktober fungerade knät perfekt, trots hög belastning! Känns trots nytt personbästa som dagens största framgång. Tjoho!

Kommentera

