En kall och blek värld. Precis vad jag vill ha.

Igår skrev Göteborgs-Posten att vi skulle vara utan snö, ja kanske en hel vecka till. Men i morse vaknade vi upp i en snöklädd värld till barnens stora förtjusning. Jag var inte lika förtjust eftersom det också är dagen B – B som i bilbesiktning. Den ska in december-februari och planen var att besiktiga så tidigt som möjligt och behålla sommardäcken på eftersom den ändå ska ställas av över vintern. Tji fick jag. Besiktningen gick bra, men upp för backen hemma kom jag inte.

När det ljusnat ordentligt, snöfallet avtagit lite och frukosten uppäten så var jag extremt sugen på att ge mig ut i den vit-bleka världen utanför. En konstigt med en veckas krasslighet färskt i minnet och fredagens testrunda som gick bra. Nu var det dags att lägga på någon kilometer. Termometern visade på -7°C så på med underställ, ullstrumpor och dubbla tröjor. ITB-remmen fick följa med i handen ifall högerknät skulle göra sig ordentligt påmint.

Samma sak slår mig varje år i vid första ordentliga snöfallet – hur tyst det blir ute. Lugnet kommer över en och jag liksom flyter fram i löpsteget. Med tanke på underlaget, snö och halt, är det nog inte helt långt från sanningen. Ett steg framåt, ett halvt bakåt. Det bär av ner mot Tångudden och fritidsbåtshamnen där båtarna gått i ide för vintern.

vinterjogg1

Springer vidare upp Kungssten-hållet och passerar ängen jag normalt brukar springa över när jag följer älvkanten in mot stan.

vinterjogg2

I höjd med Hagen-skolan känner jag svagt av knät på vänster sida, men inte värre än att jag kan kuta på utan att använda ITB-remmen. Efter en liten omväg genom villaområdet springer jag ner mot Coop Käringberget, a.k.a. päls-Konsum, svänger in mot gamla kustartelleriet KA 4 för att vika av hemåt igen.

vinterjogg3

vinterjogg4

5,3km blev det. Otroligt skönt att vara ute och springa igen efter fyra veckors vila. Så sent som igår kände jag att löpbegäret var borta, men idag kom det tillbaka med besked. Gäller nu att hålla sig och inte lasta på kilometrarna för snabbt veckorna fram över. Och varje dag väljer jag en kall och blek akvarellvärld med nysnö framför dova höstfärger och regn.

Kommentera

