Första klubbträningen.

Min simkarriär så här långt är snabbt sammanfattad: en nybörjarkurs på sex lektioner hos Triathlon Väst och sedan en handfull simpass (45 min som längst) på egen hand. Idag var det dags att köra den första reguljära klubbträningen med just Triathlon Väst: två timmar simning i Frölunda-badets 25m-bassäng. Behöver kanske inte påpeka att jag kände en vibb av Bambi på hal is när jag vaknade i morse?

Passet körs innan simhallen öppnar för allmänheten så vi behöver i princip bara samsas med oss själva – alla 35 simmare. Träningen sker i tre grupper beroende på nivå. Jag sällade mig till elit-gruppen… Eller inte… Hej ”Vi som är nybörjare och inte simmar så snabbt”! Tränar-Anders visade sig vara riktigt bra och tog oss galant genom de två timmarna, så ta nu fram den logiska förmågan och simmarens ordlista för så här såg hans upplägg ut:

a) Flytövning.

b) Crawl/väderkvarn på stället.

a+b ca 20 min

c) 4 x (4 x 25 teknikövning) – Börja lugnt och öka successivt ansträngningen något. Vila 10 sek.

Teknikövning:
1) Rygg/ben med huvudet ”baklänges” ner under ytan då och då.
2) Sammansatt (ss) crawl. Alltså simma som vanligt.
3) Australien 3-takt, knutna händer. Var tredje armtag hänger man kvar på den utsträckta armen.
4) Australien 3-takt, ss. Som ovan men med öppna händer.

d) 4 x (4 x 25 teknikövning + 50 ss + 2 x 25 teknikövning + 2 x 50 ss) – vila 10-15 sek rakt igenom:

Teknikövning:
1) Anka. Armbågarna låsta längs kropp, bara underarmarna används. Tänk simmande ankben.
2) Hundsim, andas 3-trakt; stanna i Australien. Vanliga armtag, men armarna bryter inte ytan.
3) Hundsim, huvud upp. Tänk ”fram” på varje armtag.
4) En-arm, andas på varje armtag. En arm fram genom hela längden medan den andra simmar. 

e) 8 x 25 med 8-10 accelererande armtag utan andning, därefter avslappnad väderkvarn längden ut.

Som ni ser blir det några längder i bassängen, ca 70-80 stycken, och för min del blev det bra tungt på slutet. Dels för att jag är ny på det hela, men också för att jag precis blivit frisk efter en veckas sjukdom. Men, äntligen fick jag någorlunda pli på mitt vattenläge och då följde benen med bättre.

Det finns hopp om ‘et!

Kommentera

