Så här simmar jag.

Helgen spenderas i sommarstugan på Sotenäset. En novembergrå fredag är perfekt för en sväng om kommunens lilla badhus med familjen. Eller, så värst litet är det inte. Tumlaren har 25-meters basäng, bubbelpool och varmvattenbassäng. Men den stora fördelen som inget stadsbad i landet kan mäta sig med är att knappt en människa är där mitt på dagen. När vi kom dit strax innan lunch var vi själva med undantag av två damer som sakta cirkulerade i bassängen.

Lite simning hanns med mellan barnens hopp och plask. I dag flöt det på bra och jag fick lite fason på bensparkarna fram mot slutet (efter filmen nedan). Körde en del med bara bensparkar för att fokusera på det lite. Lånade också ett par vattenhandskar och kände på den extra farten det ger.

Eftersom hela familjen var med blev det äntligen tillfälle att filma hur jag ser ut när jag simmar. Har velat göra det ett tag men man måste dels vara två och dels ha så lite folk som möjligt i bassängen. Känns så där att hala fram kameran med 20 personer i skottlinjen. Hur som helst, jag tycker det är svårt att känna hur man simmar när man ligger där i vattnet och vevar på. Är övertygad om att en film kommer hjälpa mycket när det blir en visuell referens i huvudet framöver.

Och ja, det finns en hel del att slipa på. Så här ser det ut:

Med min lekmannablick ser jag att det finns en del intrimning av bensparkarna att göra. Vill ha hela höften med mig i rörelsen och inte bara ligga och halvsparka från knäna. Kommer också få upp benen lite bättre då. Jag spänner även fotlederna en del. Med de avslappnade så blir hela fotrörelsen mycket följsammare – ungefär som en stjärtfena på en fisk istället för att fungera som en broms. Ska också tänka på att inte vrida huvudet så högt när jag andas. Klarar mig på betydligt mindre vrid.

Tycker dock att armtagen börjar bli avslappnade i framåtrörelsen och att jag sträcker ut ok med framarmen. Fullföljer också hela armtaget bakåt, ja nästan i varje fall – lyfter nog armarna något tidigt.

Ja, så här kan det se ut efter sex lektioner och en handfull simpass på egen hand. Lämna gärna förslag på förbättringar i kommentarfältet. I morgon blir det simning igen!

Kommentera

