Tankar inför 2013. Och Hisingen.

Veckan började med ett gympass: cykling, styrka och stretch. Som tur är får man lite tid att fundera när man sitter på cykeln eller rullar på skumrullen: Vad ska jag springa nästa år? Vilka mål ska jag sätta upp? Kommer jag kunna springa ultraintervaller om två veckor?

Om vi tar den sista frågan först: Förhoppningsvis! Knäna återhämtar sig snabbare efter Finalloppet i lördags än efter maran för några veckor sedan. Går redan i trappor utan problem. Ska ta det lugnt denna och nästa vecka så får vi se hur landet ligger 17 november. Fingers crossed.

För mig är de två första frågorna egentligen olika sidor på samma mynt: de lopp jag springer tränar jag inför / som jag tränar springer jag lopp.

2012 har handlat om att komma i form och uppnå någon slags grundfysik. Fokus har varit på löpningen, men även en del cykel har förekommit och nu på slutet även simning. Löpningen har varit mestadels på asfalt och ett av huvudspåren för 2013 är att vikta om det mot mer terräng, t.ex. att springa Bohusleden i etapper. En anledning till att jag vill springa mer terräng är att löpupplevelsen i sig ska bli ett större självändamål. Och det är bara att konstatera att upplevelserna är fler och större i naturen än utefter hamnen i Göteborg. I familjens planering för våren finns också en längre resa till södra halvklotet och självklart kommer skorna packas med. Misstänker att det blir svårt att hitta fler tillfällen till bra löpupplevelser än så.

Vad gäller lopp och tävlingar har jag under hösten tränat för kortare ultra-distanser, så en ”kort-ultra” vill jag få in. BUM (Borås Ultra Marathon) hade t.ex. varit perfekt. Ända kruxet är att det ligger bra nära Göteborgsvarvet.

Lopp jag är anmäld till:

  • Göteborgsvarvet, 18 maj.
  • Berlin Marathon, 29 sept.

Lopp som jag överväger att/vill göra:

  • Swiss Alpine K42, 27 Juli.
  • En kort-ultra, t.ex. BUM.
  • Triathlon på olympisk distans.

Förslag på kul/bra lopp mottages tacksamt. Det finns alltid platser att fylla i årskalendern.

Efter en stund med tankarna på nästa år kunde jag inte låta bli att tänka på gårdagens promenad med familjen. För första gången i vuxen ålder var jag vid Slätta damm på Hisingen och gissa om jag blev överraskad av de fina möjligheterna till backträning hyfsat mitt i stan. Bra variation på riktiga branter och enklare sluttningar med gles skog. Känns som det finns oändligt med varianter på ”upp och ner”. Ja, kanske inte några alpina längder på backarna, men vad sägs om dessa – och vidare upp genom skogen:



4 comments
    • Tack för tipsen! Amfibimannen och Ö till ö kan vara något, men man måste vara två vilket krånglar till det lite. Multisport verkar också kul, men jag har inte bandbredd för att träna paddling/forsränning – också. :)
      Klassikern vore också kul, men samma där med skidåkningen. Får ge det något år till eller så.

  1. Kristin said:

    Kul att läsa ditt inlägg om Finalloppet. Jag var också en av dem som halkade runt 10kmbanan.. Å ”tvingade” min 5månaders dotter att ”springa” 250m loppet i SPÖregn med dina morföräldrar :) ha de gott /Kristin

    • Tack! Hoppas du också hade ett bra lopp. Ja, det är alltid en avvägning hur mycket man ska ”knuffa” sina barn i ryggen. :)

Kommentera

