Ultraintervaller – ett annorlunda födelsedagskalas.

17 november är dagen då jag blir ett år äldre. Men det är också dagen för höstens upplaga av ultraintervaller. Ultrainter-vad kanske du frågar dig?

I normala fall genomförs ultralöpning i en av två klasser: distans eller tid. Distans är helt enkelt som vanliga lopp – fast längre än maratondistansen om 42,2km. Oftast 50km, 50 miles, 100km eller 100 miles. Banorna går vanligtvis i mer eller mindre teknisk terräng med en viss fäbless för bergskedjor.
Tidslopp fungerar tvärt om – man ska komma så långt som möjligt på en viss tid. De vanligaste loppen springs på 6h, 12h, 24h eller 48h. Ja, 48h kanske inte är supervanligt men är ändå en standarddistans. Av praktiska skäl sker dessa lopp oftast på korta rundbanor, inte helt sällan en vanlig 400m löpbana. Man räknar antal varv och när tiden är slut stannar man på stället och får sträckan från senaste varvning uppmätt.

Ultraintervaller är en lite annorlunda typ av uthållighetstävling som arrangeras en eller två gånger per år av folket på jogg.se. Med start var tredje timme ska man springa en mil åtta gånger under ett dygn. Så med start 00:00 17 november springer man den första milen. Sedan går man hem, äter och vilar en stund för att ge sig ut på nästa mil kl 03:00. Och så håller det på dygnet igenom; 06:00, 09:00, 12:00 och så vidare fram till fram till sista starten 21:00 – om man pallar. När varje mil är avklarad laddar man upp den oredigerade GPS-datan från sin löpklocka på jogg.se och när tävlingen är över summeras alla tider. Vinnare är den som snabbast sprang alla åtta milen. På detta sätt kan man tävla mot löpare över hela Sverige.

Man ska inte bara springa långt, utan också göra det utspritt över ett dygn med allt vad det innebär av mat- och vila-planering. Självklart är det inte lika tungt som ett 100 miles-lopp, men ändå liksom…

Om kroppen är i form tänker jag göra ett försök. Känns som ett perfekt tillfälle att prova hur löpningen fungerar beroende på energiintag osv. Eftersom man springer en mil åt gången får jag möjligheten att ladda lite olika inför varje mil och se vad resultatet blir av det. Jag har inga förhoppningar om att springa alla åtta milen, men gör jag tre-fyra av dem är jag nöjd.

Eftersom logistiken ställer lite speciella krav behöver man utgå  från ett ställe som har nära till dusch, sovmöjlighet och mat. Bor man inte allt för kuperat är det stället nog hemma för de flesta tävlande. Här är de tre rutter jag tänker alternera mellan för att få lite variation, alla utgår från Coop Konsum vid Kärringberget:

Denna banan är så gott som platt. Kutar troligtvis den första intervallen här för att bli varm i benen.

Denna är lite mer kuperad med en rätt lång backe sista halvan. Kör nog andra intervallen på denna banan.

Frölunda/Fiskebäck är också rätt platt. Kan vara skönt framåt morgonkvisten.

Hojta till om du är du sugen på att var med. Sånt här är alltid roligare, och lättare, om man är två.

Annonser
2 comments
  1. Daniel Hultberg said:

    Låter spännande. Och lite lockande. Kanske att jag är sugen om kroppen är i form. :) //Daniel

    • Klart du ska vara med! De brukar köras ett par gånger per år. Har för mig att det brukar bli en tävling under våren.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s