En ny vän.

Amsterdam Marathon var kanon på alla sätt och vis utom på en punkt – jag fick löparknä på kuppen. Det känns i båda knäna men framför allt i det vänstra.

Så, nu när jag inte kan springa på ett litet (hoppas jag) tag så får det blir annan träning. Idag och igår fick det styrketränas istället. ”Simmusklerna” kan alltid bättras på – latsen, men också biceps, triceps, deltoid, bröst och allmän mage/rygg.

Och när man ändå är på gymet kan man lika gärna passa på att tortera sig med hjälp av nya kompisen foam rollern. En meterlång tämligen hård skumplastrulle som man lägger sig på med vald kroppsdel, i mitt fall utsidan av låret, och sakta rullar fram och tillbaka på. Där det gör riktigt ont stannar man och plågar sig lite extra en minut eller två. Det känns riktigt bra efteråt och gör man detta tillräckligt många gånger så ska det onda försvinna och löparknäet med det. Man kan säga att ”no pain, no gain” beskriver det hela rätt bra.

2 comments
  1. jenny said:

    Hejsan! Nu var det ju ett tag sedan du skrev detta inlägget och jag undrar om foam rollern hjälpte dig något med löparknäet? Har själv det och funderar på att köpa en! Hoppas du kan svara snabbt mejla gärna! Kram!:)

    • Hej Jenny! Svårt att säga hur mycket det har hjälpt, men det har hjälpt. Tror att det är kombinationen med styrketräning som är grejen för min del. Är ännu inte helt symptomfri, men jag kan springa uppåt milen utan att känna något nu. Men jag kan oavsett löparknä rekommendera dig att köpa en foam roller eftersom det funkar fin-fint för stretch och massage.

Kommentera

