Genrep.

I går var det dags för det sista långpasset inför Amsterdam Marathon – min första mara. Har haft en övertränad högerfot de senaste tre veckorna men den har känts bättre och bättre. Dock har jag inte kunnat köra långpass under tiden. Har funderat en hel del på hur kondisen påverkats av uppehållet och hur foten kommer hålla. Viktigt sista pass rent mentalt med andra ord.

Jag och min marathon-kompanjon Christian drog upp till Skatås för tre vändor på 8:an. Mörkt men med en lagom temp på 12°C och svag vind. Tanken var att springa passet ungefär som maran – med avsikt på både fart och utrustning/energi. Har testat lite olika märken under hösten, och även om det är svårt att trycka i sig gel rent allmänt så tycker jag Enervit funkat bäst. Med mig hade jag gel, GT-tabletter och vatten.

Tempomässigt körde vi första halvan i långpassfart för att sedan köra något snabbare än race-tempo på sista halvan. Foten kändes bra och det var tydligt (på ett positivt sätt) att jag hade några veckors löpvila bakom mig. Förhoppningsvis har jag vunnit en del på den styrketräning/cykling/simning som jag sysselsatt mig med under vilan. Kände mig pigg hela vägen igenom, även fram mot slutet. Körde GT-tabletter i början av passet och vid 10km, samt gel vid 15. Kommer ha med mig två gels och 3-4 tabletter i Amsterdam och dricka omväxlande vatten/sportdryck vid vätskekontrollerna.

Summa summarum: Jag fick beskedet jag ville ha. Foten är bra, benen känns pigga och jag har snarare vunnit än tappat under löpvilan. Ser nu fram mot två veckors nedtrappning och starten kl. 09.30 den 21:a oktober.

Bjussar härmed på en het GPS-bild över Skatås-8:an (som snarare verkar vara 7,8). Slit den med hälsan.

Kommentera

